Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

8 december 2016

Beleidskader Verkeersnetten: aandacht voor handicap en verkeer

Het verkeer in Amsterdam wordt intensiever. Er zijn meer voetgangers, en fietsers en voetgangers zitten elkaar steeds meer in de weg. In het vernieuwde gemeentelijke ‘Beleidskader Verkeersnetten’ is er aandacht voor deze problematiek. Nieuw is het ‘Hoofdnet voetgangers’, dat onze goedkeuring kan wegdragen. Vandaar onze opbouwende reactie op het beleidskader.

Het Beleidskader Verkeersnetten verdeelt het stedelijk netwerk in basisnet, hoofdnet en plusnet. De meeste wegen vallen onder het basisnet: een rijbaan en een trottoir. Daarnaast is er een hoofdnet met de belangrijke doorgaande wegen, tram- en busbanen en fietspaden.

Een plusnet houdt in dat op bepaalde plaatsen een bepaalde verkeersdeelnemer het belangrijkst is. De Kalverstraat is bijvoorbeeld plusnet voetganger. Een hoofdnet voetganger ontbrak tot nu toe. Dit wordt in het nieuwe beleidskader beschreven.

Blij met hoofd- en plusnet voetganger

Toegankelijkheid wordt als eerste kwaliteitscriterium genoemd in het Hoofd- en plusnet voetganger. Daar zijn we blij mee. Wel vinden we dat de voetgangersnetten buiten het centrum te weinig samenhang hebben. Bijvoorbeeld de verbindingen in Noord, Buitenveldert en de Westelijke tuinsteden.

De voetgangersnetten moeten ook de parken verbinden. In Amsterdam Noord is er bijvoorbeeld geen route van het winkelcentrum Buikslotermeerplein naar het Baanakkerspark. 

OV-knooppunten moeten plusnet voetganger zijn

Iemand die met het Aanvullend Openbaar Vervoer naar een afspraak wil, heeft daar twee keer zoveel tijd voor nodig als iemand die het OV neemt. Voor mensen die nu nog fysiek in staat zijn met het OV te reizen moet dat daarom wel mogelijk blijven.

We vinden het belangrijk dat een groot deel van de omgeving van de OV-knooppunten (trein-, bus- en metrostations en belangrijke overstappunten) plusnet voetganger worden. De voetganger krijgt daar voorrang. 

Parkeren, halen en brengen

Bereikbaarheid betekent voor ons niet alleen verkeersdoorstroming, maar ook het kunnen parkeren of afgezet worden op beperkte afstand van de bestemming.  Er zijn steeds meer locaties in de stad waar het niet mogelijk is op vijftig meter afstand van je bestemming te komen, bijvoorbeeld Leidseplein en Rembrandtplein.

Maar ook sommige nieuwe (autoluwe) woonbuurten (Houthavens) lijken voor gehandicapten onbereikbaar te worden. Hiervoor moet iets worden geregeld. 

Meedenken over verkeersnetten

We zien graag dat de diversiteit van weggebruikers met een handicap nader uitgewerkt wordt. De een loopt met een rollator, terwijl de ander de driewielfiets nodig heeft en soms noodgedwongen over het trottoir moet fietsen.

We hebben wethouder Litjens gevraagd om te mogen meedenken over de afwegingscriteria voor de verkeersnetten voetganger.

Informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Bart Weggeman (beleidsmedewerker Mobiliteit en Toegankelijkheid) via b.weggeman@clientenbelangamsterdam.nl

 

terug naar het nieuws overzicht »

 

Deel dit artikel