Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

19 januari 2015

Cliënt onvoldoende centraal in nieuwe wijkzorg

De evaluatie van de wijkzorg zoals die in juni afgelopen jaar in vijf proefgebieden is gestart, heeft belangrijke inzichten opgeleverd. Uitgangspunt van het beleid was om de cliënt centraal te stellen. Van cliënten wordt gevraagd om meer zelf te doen, regie te pakken en het eigen netwerk in te zetten. Maar hoe, dat is nog onduidelijk. In een brief aan het College van B&W en Zorgkantoor Achmea hebben wij uiteengezet hoe dit te bewerkstelligen is. Ook is te weinig ervaring opgedaan om nu in alle 22 gebieden van start te gaan met de wijkzorg.

Klik hier om de hele brief te lezen.

De gemeente Amsterdam en Zorgkantoor Achmea hebben veel tijd moeten steken in het opstellen en implementeren van regels en randvoorwaarden om het gehele proces te beheersen.

Hierdoor is de cliënt onvoldoende in beeld gebleven en is geen sprake van een kanteling in hun manier van denken. Wij willen op korte termijn met beide partijen in gesprek over de vraag hoe deze kanteling vorm kan krijgen.

Aandachtspunten

In de brief brengen wij tal van  zaken onder aandacht die kunnen bijdragen aan het centraal stellen van de cliënt:

  • Meer zicht op de aansluiting van de formele op de informele zorg, de samenwerking tussen de wijkzorgteams, sociale wijkteams en de Samen Doen teams, de rol van de centrale stad en de stadsdelen en de overlegstructuur tussen zorgprofessionals.
  • Een flexibele inzet van de Zelfredzaamheidsmatrix. Op dit moment roept deze nog veel weerstand op bij zorgprofessionals en cliënten. Zorgprofessionals geven al langer aan dat er geschikte andere methodieken beschikbaar zijn.
  • Meer geschikte en/of aangepaste woningen komen voor (complexe en langdurige) zorg en ondersteuning thuis.
  • Duidelijkheid rond de plek van specialistische zorg en ondersteuning binnen de wijkzorg, vooral als het gaat om de paramedische zorg.
  • Voldoende goede, begrijpelijke en realistische informatie voor cliënten over de keuzemogelijkheden en rechten.
  • Cliënten moeten voorafgaand aan het keukentafelgesprek op de hoogte zijn van het recht om een onafhankelijk cliëntondersteuner in te schakelen.
  • De inzet van vrijwilligers bij cliënten met een ingewikkelde zorg- en ondersteuningsvraag. Daar is onvoldoende over nagedacht.
  • Inbreng van cliënten op het inkoopbeleid van de gemeente en verzekeraar.
  • Ruimte voor bewoners- en cliëntinitiatieven zich te ontwikkelen.

Op 11 februari staat de evaluatie van de wijkzorg weer op de agenda van de Raadscommissie Zorg.

 

terug naar het nieuws overzicht »

 

Deel dit artikel