Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

24 september 2015

Cliëntenraden buigen zich over kwaliteit van leefomgeving

Wonen in een instelling is allang niet meer alleen een dak boven je hoofd, eten en drinken en medische zorg. Het Platform Cliëntenraden in de langdurige zorg belegde daarom op 21 september in verpleeghuis Jan Bonga (Amsta) een themabijeenkomst over de kwaliteit van de leefomgeving. Hoe kun je er als cliëntenraad aan bijdragen dat mensen hun leven in een instelling zo goed mogelijk kunnen blijven vervolgen, zoals ze dat gewend waren?

Leden van cliëntenraden maakten kennis met vier instrumenten:

  • De Kookdame voor het bereiden van de maaltijd mét en voor bewoners en tegelijkertijd gezelligheid.
  • Stichting De Tijdmachine, waarin bewoners kunnen vertellen over hun leven, zodat je op een speelse manier hun wensen en interesses achterhaalt.
  • Zorgschouwen, waarin cliënten(raden), medewerkers van zorginstellingen en mensen en instanties in de buurt de kwaliteit van de leefomgeving bekijken.
  • Regie in Teams, waarin cliënten, verwanten, medewerkers en organisaties in gesprek gaan over goede zorg en kwaliteit van leven.

Het enthousiasme van de deelnemers sprak voor zich. “Wat ik er zo mooi aan vind is dat je samen werkt aan oplossingen, in plaats van alleen maar te klagen over wat er niet goed gaat”, aldus één van de deelnemers.

Hans Rutte, voorzitter van het Platform, vertelde nog kort iets over de stand van zaken van het Platform is en zegde toe dat binnenkort de eerste nieuwsbrief verschijnt.

Deelners bijeenkomst Platform Cliëntenraden Langdurige Zorg

 

terug naar het nieuws overzicht »

 

Deel dit artikel