Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

24 april 2014

Elke week een onbekende aan de deur

In een half jaar tijd meer dan 30 verschillende hulpen over de vloer. Vaak wist ze van tevoren niet wie er zou komen. Dat overkwam een van de cliënten die meedeed aan onze meldactie Amsterdamse Thuiszorg. Cliëntenbelang Amsterdam vindt dit zorgelijk en gaat hierover in gesprek met de betrokken thuiszorgaanbieder.

“Ik heb tenminste 10 x geen hulp gekregen, maar wat erger was is dat ik het afgelopen half jaar minstens 30 verschillende medewerk(st)ers heb gezien. Buiten dat het vervelend is steeds de gang van zaken uit te moeten leggen geeft het een onveilig gevoel dat er alweer een vreemde voor de deur staat. Mijn privacy wordt aangetast.

Zoveel vreemde mensen over de vloer die je nooit meer terugziet. Wat gebeurt er met de informatie die zij over mij hebben? Vooraf wordt mij vaak niet verteld welke medewerker er komt. Dus hoe weet ik zeker dat het een thuiszorgmedewerker is die voor de deur staat? Je wordt vaak gewaarschuwd voor babbeltrucs. Gelukkig ben ik niet alleen, maar hoe moet dat met cliënten die alleen wonen?” 

Verschillende van de hulpen hadden graag haar vaste hulp willen worden. Maar dit was volgens de organisatie niet mogelijk. Ook andere medewerkers in de thuiszorg hebben last van slechte planning: “(mijn werkgever)  is wispelturig met planning en programmering, wat zijn weerslag heeft op cliënten.

Mensen worden constant afgebeld of gewaarschuwd dat de zuster op een ander tijdstip komt of wij moeten er zelf over bellen. Ik ben een invalkracht; het gros is dat. Allemaal tijdelijke medewerkers. Dat veroorzaakt ook al die wisselende tijden.”

Hoewel het krijgen van meer dan 30 verschillende hulpen in een half jaar tijd een uitzonderlijke situatie lijkt te zijn, ontvangt Cliëntenbelang Amsterdam meer signalen over vele wisselingen van hulpen. Cliëntenbelang Amsterdam maakt zich zorgen over de veiligheid van cliënten wanneer zij vooraf de naam van de nieuwe hulp niet kennen. Cliëntenbelang roept cliënten en medewerkers op daarover aan de bel te trekken.  

Tips voor cliënten

Overkomt het u ook dat u vooraf vaak niet weet welke hulp of zorgverlener er bij u thuis zal komen?

  • Neem contact op met uw contactpersoon of planner van de thuiszorgorganisatie en vraag of je vooraf altijd een naam van de hulp krijgt.
  • Vraag ook altijd aan nieuwe medewerkers die bij u thuiskomen of zij zich kunnen legitimeren
  • Blijven de problemen zich voordoen? Neem dan contact op met de vertrouwenspersoon van je thuiszorgorganisatie, of met het Meldpunt van Cliëntenbelang Amsterdam.

Het Meldpunt is op werkdagen tussen 10.00 en 14.00 uur bereikbaar op (020) 57 77 999 of via meldpunt@clientenbelangamsterdam.nl

 

terug naar het nieuws overzicht »

 

Deel dit artikel