Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

25 oktober 2013

Meer praktijkondersteuners GGz gewenst

Patiënten zijn heel tevreden over de `Praktijkondersteuner Huisartsen GGz`, zo blijkt uit onderzoek van Cliëntenbelang Amsterdam. De POH GGz biedt, onder regie van de huisarts, mensen met lichte tot matige psychische klachten kortdurende begeleiding. Minder dan de helft van de huisartsenpraktijken in Amsterdam en Diemen heeft een praktijkondersteuner GGz in dienst. Dit aantal moet snel omhoog, vindt Cliëntenbelang Amsterdam.

In 2014 wordt de Basis GGz ingevoerd. De eerstelijnszorg krijgt dan een belangrijkere rol bij de ondersteuning van mensen met psychische problemen. Een deel van de GGz-patiënten die nu in de tweede lijn begeleiding krijgen, moeten de overstap maken naar de huisarts.

De huisarts zélf heeft beperkt tijd voor zijn of haar patiënten. Bovendien is bekend dat niet alle huisartsen evenveel kennis van de GGz-problematiek hebben. Daarom baart het relatief geringe aantal huisartsen met een praktijkondersteuner GGz ons zorgen. We gaan hierover in gesprek met de Huisartsenkring Amsterdam (HKA).

Meer duidelijkheid over rol

De uitkomsten van het onderzoek bieden huisartsen handvatten voor het inrichten van de Basiszorg GGz. Zo is het patiënten vaak niet duidelijk wat de functie van de praktijkondersteuner inhoudt. Patiënten weten daarnaast niet altijd welke informatie de praktijkondersteuner de huisarts geeft, en andersom.

Huisartsen zouden daarom een folder moeten maken over de rol en werkwijze van de praktijkondersteuner. Een andere aanbeveling is dat praktijkondersteuners de patiënten meer aansporen om eigen regie te nemen, bijvoorbeeld door met hen te bespreken welke vorm van begeleiding zij zélf het beste vinden. 

Klachtvermindering

Cliënten waarderen de werkwijze van de praktijkondersteuner GGZ enorm: snel handelen, klachtgericht werken en geen diagnose. Zeker door mensen die eerder binnen de GGz zijn behandeld. Voor hen is deze aanpak soms een verademing.

Geen eindeloze bureaucratie, onderzoeken en (stigmatiserende) diagnose, maar praktische hulp, meer tijd en geen druk om medicatie in te nemen. Deze werkwijze is ook effectief: bij veel mensen leidt de begeleiding tot klachtvermindering of inzicht in de problemen.

Klik hier om het onderzoeksrapport te downloaden. 

 

terug naar het nieuws overzicht »

 

Deel dit artikel