Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

2 januari 2017

Nieuw lijnennet OV: kwaliteit overstap hoog op agenda

Op 13 december jl. hebben we ingesproken bij de Regioraad die de Vervoerplannen 2018 behandelde. Ons pleidooi: het moet een harde ontwerpeis zijn dat de overstappunten en de stationsomgeving goed ingericht zijn voor mensen met een beperking. Dus geen sluitstuk achteraf. Groen Links diende een motie in met dezelfde strekking, die unaniem werd aangenomen. Inspreker Lex Hendriksen: “We hameren voortdurend op toegankelijkheid, en hopelijk zit het nu goed tussen de politieke oren.” 

 

Na de opening van de Noord-Zuidmetrolijn in 2018 ontstaat er een nieuw bus- en tramlijnennet. In de discussie hierover hebben we ons als realist opgesteld. En zeker niet als Calimero die de veranderingen als een boze bedreiging ziet.

 

Overstappen hanteerbaar maken

Lex Hendriksen zit namens Cliëntenbelang Amsterdam in de Reizigersadviesraad: "Wij gaan ervan uit dat onze opstelling zich nu vertaalt in: ‘alles wat mogelijk is te doen, om voor ons het overstappen hanteerbaar te maken." Want het zou toch te gek voor woorden zijn, als mensen met een beperking gedwongen zouden worden het speciaal vervoer te nemen. Juist nu er een nieuw lijnennet komt en een pracht-metro."

 

Diensten werken niet goed samen

Juist nu het lijnennet wordt opgebouwd vanuit knoop - en overstappunten is het essentieel dat gemeentelijke diensten hun plannen op elkaar afstemmen. Niet de halte of de straten eromheen apart inrichten, los van het station zelf.

Het moet  één logisch samenhangend geheel zijn. Met geleidelijnen die op elkaar aansluiten, liften die zonder obstakels bereikbaar zijn en logische oversteekplaatsen.

 

Begeleiding is een zorgpunt

Er gaan veel dingen veranderen in het Amsterdamse openbaar vervoer in 2018. Het overstappen blijft een obstakel voor mensen met een beperking, ook al richt je een overstap nog zo goed in. Daarom moet er zeker in het begin extra begeleiding ter plaatse zijn.

Wij zouden graag zien dat er op de drukste haltes en stations servicemedewerkers aanwezig zijn. En als het niet lukt deze steeds paraat te hebben, overweeg dan het systeem van de spoorwegen. Waarbij iemand met een beperking zich vooraf meldt en assistentie aanvraagt. Ander voorstel: laat mensen met een beperking nog voor de opening van de metrolijn oefenen op de nieuwe metrostations en de overstap-tramhalte.

 

Deel dit artikel