8 mei 2025
Medezeggenschapsondersteuner/ coach Cliëntenraad voor HVO-Querido (2x24 uur per week)
Voor ons Team ondersteuners Medezeggenschap zoeken wij twee collega’s. In deze functie help je cliënten bij het meedenken en meebeslissen over zaken die voor hen belangrijk zijn.
Wil jij een bijdrage leveren aan de verbetering van kwaliteit van zorg vanuit het cliëntperspectief? Heb je expertise in medezeggenschap, coachende vaardigheden en een scherpe pen? Vanuit deze functie versterk je medezeggenschapsraden/bewonersommissies en help je cliëntervaringen naar heldere adviezen te formuleren. Zo speel je een aanvullende rol in cliëntmedezeggenschap en neem je de medezeggenschapsraden/bewonersommissies een deel van het praktisch werk uit handen. Deze vacature’s zijn ontstaan door de interne doorstroom van een collega en het aankomende pensioen van twee andere collega’s.
Wat ga je doen?
Je ondersteunt en faciliteert medezeggenschap van cliënten binnen HVO-Querido. Je bent betrokken bij de organisatie, voorbereiding en uitwerking van activiteiten van de bewonerscommissies en medezeggenschapsraden. Je hebt daarbij een ondersteunende en coachende rol. Daarnaast verstrek je informatie en adviseer je over relevante landelijke ontwikkelingen in de medezeggenschap. Je werkt vanuit het perspectief van de cliënt; je treedt nooit op namens de cliënt, maar je bent erop gericht dat cliënten zelf hun wensen en belangen naar voren brengen. HVO-Querido werkt volgens de Krachtmethodiek.
Medezeggenschap cliëntcommissie
De medezeggenschap van cliënten bij HVO-Querido werkt vanuit één centrale cliëntenraad, drie zorgraden en cliëntencommissies op alle locaties. Deze drie organen denken mee over beleid en behartigen de belangen van cliënten. De centrale cliëntenraad vergadert met de Raad van bestuur, de zorgraden vergaderen met de directie en de cliëntencommissies met medewerkers van de locaties. Op deze wijze organiseert HVO-Querido medezeggenschap op organisatiebreed beleid, zoals veiligheid en gezondheid en op locatie specifieke afspraken. De medezeggenschap wordt ondersteund door een team van cliëntondersteuners. Het team ondersteuners medezeggenschap werkt vanuit het Centraal Bureau voor meerdere woonlocaties door heel Amsterdam en daarbuiten. De Centrale cliëntenraad is jouw inhoudelijk opdrachtgever.
Onafhankelijkheid
Om de onafhankelijkheid van de Cliëntenraden en deze functie nog beter te waarborgen en te positioneren is Cliëntenbelang de werkgever en werk je voor (cliënten van) HVO-Querido. Je komt dus in dienst bij Cliëntenbelang.
Over HVO-Querido HVO-Querido is er voor mensen in een kwetsbare situatie. Mensen die dakloos zijn geraakt, kampen met psychosociale of psychiatrische problemen (waaronder ook verslaving), kunnen op ons rekenen. Daarnaast richt onze begeleiding zich op sekswerkers, slachtoffers van mensenhandel en ongedocumenteerden. Alle mensen die zelf opnieuw inhoud en richting aan hun leven willen geven, kunnen een beroep op ons doen. HVO-Querido staat voor goede begeleiding van mensen die (tijdelijk) de regie over hun leven kwijt zijn geraakt. Meer informatie over HVO-Querido kun je lezen via HVO-Querido - Wij ondersteunen, begeleiden en bieden zorg.
Over Cliëntenbelang
Cliëntenbelang is een onafhankelijke organisatie met een duidelijk doel: de kwaliteit van leven verbeteren van mensen met een psychische, lichamelijke of verstandelijke beperking, een chronische ziekte, kwetsbare ouderen en mantelzorgers. Wij behartigen hun belangen op het gebied van zorg, welzijn, wonen, toegankelijkheid, vervoer, werk en inkomen. De cliënt staat hierbij centraal. Meer informatie over onze missie kun je vinden op onze website.
We zien graag dat je
· een agogische opleiding op HBO-niveau hebt afgerond
· recente kennis hebt van en ervaring met de WMCZ. Je bent bekend met de sociale kaart, relevante wet- en regelgeving en medezeggenschap
· kennis hebt van de psychiatrie en de maatschappelijke opvang
· zelfstandig, initiatiefrijk, flexibel, creatief bent en goed kunt samenwerken
· integer, zorgvuldig en een goede luisteraar bent
· je goed kunt inleven in de positie van de cliënt
· flexibel bent en je zo opstelt; geen dag is hetzelfde
· bereid bent soms in de avonden te werken
Een referentiecheck en een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) overleggen is onderdeel van de indiensttreding bij ons.
Ons aanbod
· We zoeken twee collega’s voor deze boeiende functie voor elk 24 uur p/w binnen een maatschappelijk relevante organisatie, met enthousiaste collega’s en ervaringsdeskundigen.
· Binnen een half jaar is urenuitbreiding (tot 32 uur p/w) mogelijk en verwacht.
· Werktijden worden in overleg met je naaste collega’s vastgesteld.
· Je werkt samen met de andere medezeggenschapsondersteuners (doch zelfstandig in grote eigen vrijheid) binnen een organisatie, waarin veel kennis aanwezig is en scholing en supervisie geboden wordt.
· Wij bieden een tijdelijk dienstverband van 1 jaar; bij functioneren naar wederzijdse tevredenheid wordt dit in principe na 1 jaar omgezet in een contract voor onbepaalde tijd.
· Cliëntenbelang Amsterdam volgt de CAO Sociaal Werk. Dit betekent o.a. een eindejaarsuitkering, een bijdrage in de zorgverzekering en geld omzetten in verlof of andersom.
· Deze functie is ingedeeld in schaal 8 (maximaal € 5.040,- per maand fulltime).
· De standplaats is Amsterdam. Het werkgebied is Amsterdam en de wijde omgeving en strekt zich mogelijk in de toekomst verder uit.
Heb je interesse?
Stuur je CV met motivatie uiterlijk 1 juni 2025 naar Enis Reyhan (interim manager individuele belangenbehartiging Cliëntenbelang) via sollicitaties@clientenbelangamsterdam.nl. Als je solliciteert ga je akkoord met het delen van je gegevens met de Centrale Cliëntenraad van HVO-Querido én met Cliëntenbelang. Cliëntenbelang coördineert de selectieprocedure en werkt daarmee nauw samen met de Centrale Cliëntenraad. Voor meer informatie over de procedure kun je contact opnemen met Frederique Hirschfeld op 06-42139100 en voor meer inhoudelijke vragen over de functie kun je terecht bij Jules Bart op 06-20943759.
Cliëntenbelang streeft ernaar om een inclusieve werkgever te zijn voor haar medewerkers. We zien de meerwaarde van diversiteit en waarderen verschillen. Bij Cliëntenbelang komen alle medewerkers tot hun recht. We creëren gelijke kansen voor alle sollicitanten en nodigen daarom ook talenten met een afstand tot de arbeidsmarkt uit om te solliciteren.
Wij zoeken graag zelf onze nieuwe collega. Acquisitie naar aanleiding van deze vacature stellen wij dan ook niet op prijs.