Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

9 september 2014

Thuiszorgorganisaties: plannen slecht en zijn niet goed bereikbaar

Onze meldactie in het voorjaar naar de kwaliteit van de thuiszorg in de stad heeft nog eens duidelijk gemaakt wat Amsterdamse cliënten belangrijk vinden. Vaste medewerkers die goed zijn opgeleid en over voldoende kennis beschikken over de ziekte en de beperkingen van de cliënt staan hierbij centraal. Daarnaast zijn de bereikbaarheid en klachtenafhandeling van de instellingen aan een opknapbeurt toe. Dat staat in het eindrapport van de meldactie. Hierin doen wij ook verschillende aanbevelingen om de kwaliteit van de thuiszorg te verbeteren.

Dat is hard nodig, want er gaat op korte termijn veel veranderen in de zorg. Het kabinet heeft besloten dat er fors bezuinigd moet worden. Alleen langdurige en complexe zorg zal nog aangeboden worden in verzorgings- en verpleeghuizen. Het gevolg hiervan is dat veel mensen  langer thuis zullen moeten blijven wonen, met hulp van vrijwilligers, mantelzorgers en thuiszorg. Voor deze zorg zal veel minder geld beschikbaar zijn dan voorheen.

Klik hier om het gehele rapport te downloaden.

Stem geven aan cliënten

Daarom moet de kwaliteit van de thuiszorg voldoen aan de nieuwe omstandigheden. Wij roepen alle partijen op om cliënten en hun mantelzorgers blijvend actief te betrekken bij de vormgeving en evaluatie van de thuiszorg, zodat deze kan worden afgestemd op hun wensen.

Wisselende medewerkers

Ondanks de tekortkomingen zijn cliënten blij met het bestaan van de thuiszorg. Dankbaar dat het bestaat, dat ze in een land leven waar thuiszorg beschikbaar is. De ontevredenheid komt voornamelijk door het hebben van wisselende medewerkers en problemen bij de planning. Het komt  regelmatig voor dat thuiszorgmedewerkers niet op het afgesproken tijdstip of zelfs helemaal niet komen.

Onveilig gevoel cliënten

Thuiszorgorganisaties informeren cliënten niet vóóraf over welke medewerker komt. Vaak kan deze zich vervolgens niet legitimeren. Cliënten voelen zich hierdoor onveilig. Zeker nu bekend is dat mensen zijn beroofd door personen die zich voordoen als thuiszorgmedewerkers. Daarom moeten álle medewerkers zich kunnen legitimeren. Daarnaast roepen wij alle betrokken partijen – thuiszorgorganisaties, gemeente, politie, cliënten, mantelzorgers, buren – op om samen effectieve maatregelen te nemen en zo de veiligheid van kwetsbare cliënten te beschermen.

Onacceptabel

Het niet of te laat komen van thuiszorgmedewerkers is voor ons onacceptabel. Voor mensen met een beperking is het plannen van hun dagelijkse leven een grotere uitdaging dan voor gezonde mensen. Om te kunnen participeren en activiteiten te plannen zijn ze afhankelijk van de thuiszorg. Als de medewerker het laat afweten of op onregelmatige tijden komt, kunnen cliënten hun afspraken en verplichtingen buitenshuis niet nakomen. Bij de planning moeten thuiszorgorganisaties hier scherper op letten.

Vaste medewerkers

Cliënten met verschillende medewerkers hebben vaker te maken met rooster technische problemen, dan cliënten met een vaste medewerker. Daarom pleiten wij voor vaste medewerkers. Als thuiszorgorganisaties met verschillende medewerkers moeten werken, bijvoorbeeld bij ziekte of vakantie van de vaste medewerker, dan zo veel mogelijk met vaste invalkrachten.

Dit punt hebben wij opgenomen in onze reactie op het collegebesluit voor het contracteren van hulp bij het huishouden 2015. Inmiddels heeft de wethouder Zorg en Welzijn toegezegd dat bij de inkoop van hulp bij het huishouden leveranciers de opdracht gegeven wordt om zoveel mogelijk een vaste medewerker in te zetten.

Transparante klachtenprocedure

Een goede, laagdrempelige en transparante klachtenprocedure draagt er aan bij dat cliënten zich gehoord voelen èn het voorkomt dat organisatorische problemen onopgemerkt blijven. Thuiszorgorganisaties profiteren van een snelle klachtenafhandeling. Vervolgens moet een terugkoppeling naar de cliënt en de betreffende medewerker of afdeling  gaan, met een plan van aanpak om toekomstige problemen te voorkomen.

 

terug naar het nieuws overzicht »

 

Deel dit artikel