Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

Cliëntondersteuning Jeugd

Jongeren t/m 21 jaar en hun ouders hebben recht op onafhankelijke cliëntondersteuning. Dat is geregeld in de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Onze dienstverlening is gratis en je hebt geen doorverwijzing nodig. Onze cliëntondersteuners helpen en denken mee over de oplossing voor je problemen. Het is voor ons belangrijk dat die oplossing past bij je situatie.

 

Soms zijn er zoveel mogelijkheden, dat je niet meer overziet wat voor jouw situatie het beste is. Bijvoorbeeld als je meerdere vormen van hulp nodig hebt. Onze cliëntondersteuners kennen de weg en kunnen het overzicht behouden. Een goede afstemming tussen jou en je netwerk is van belang. Ook daarin kunnen onze cliëntondersteuners je helpen.

 

Jouw belang staat voorop

Onafhankelijke cliëntondersteuning wil zeggen dat jouw belang voorop staat. De cliëntondersteuner zelf heeft geen belang bij deoplossing waarvoor je kiest. Jullie ontmoeten elkaar op een plek die past bij wat je moet doen. Dat is meestal thuis, maar dat kan ook bij ons op kantoor of bijvoorbeeld op school zijn. Dat bepalen jullie samen. Het contact kan natuurlijk ook verlopen via de e-mail, telefoon of WhatsApp.

 

Voorbeelden van vragen

Je kunt met verschillende vragen bij ons terecht. Een paar voorbeelden:

  • “Waar haal ik de juiste hulp vandaan? En hoe regel ik dat?”
  • “Ik heb gedoe thuis. Met wie kan ik praten?”
  • “Het gaat niet goed met mijn dochter, maar ik weet niet welke hulp ze nodig heeft.“
  • “Ik heb zoveel hulpverleners en regelingen dat ik het overzicht mis.”
  • “Hoe kan ik in beroep gaan tegen de afgegeven beschikking?”
  • “Ik wil eigenlijk helemaal geen hulp, maar ik heb die wel nodig, zeggen ze. Hoe kan ik het volhouden?”
  • “We willen graag een andere zorgaanbieder voor ons kind. Hoe regelen we dit?”
  • “Onze zoon van 17 jaar heeft een beperking. We willen graag een plan voor de toekomst maken. Hoe pakken we dat aan?”
  • “Ik kom er niet uit met mijn indicatiesteller.”
  • “Ik heb problemen met het Ouder en Kindteam (OKT). Wat nu?"
  • “Ik heb een vraag over pleegzorg’’

 

Meer informatie

Voor meer informatie en vragen kun je contact met ons opnemen op

(020) 57 77 999 (vraag naar de cliëntondersteuning jeugd) of via steunpunt@clientenbelangamsterdam.nl.