Slotbijeenkomst Lokale Inclusie Agenda

Datum: 12 november 2019
Tijdstip: 10:00 - 17:00 uur (inloop vanaf 9.30 uur).
Locatie: Zuiderkerk, Zuiderkerkhof 72, 1011 WB in Amsterdam.

Aanmelden: klik hier.

Gedurende het programma zijn er voldoende pauzes. Er is ook een rustruimte.

 

Tal van Amsterdammers hebben de afgelopen maanden hun verhaal verteld of ideeën geopperd tijdens 5 bijeenkomsten in de stadsdelen. Met als doel om de stad toegankelijker te maken voor iedereen. Tijdens deze bijeenkomst gaan we met de gemeente en alle aanwezigen aan de slag om de basis te leggen voor de eerste Amsterdamse Lokale Inclusie Agenda. Deze agenda moet de gemeente opstellen in het kader van het VN-verdrag Handicap voor de rechten van mensen met een beperking.

 

Programma

De slotbijeenkomst bestaat uit 3 delen:

  • Verkennen 

Tijdens deel 1 verkennen we met elkaar wat de opbrengst is uit de 5 bijeenkomsten in de stadsdelen. Wat speelt er in de stad? Wat zijn de verhalen? Wat zijn we te weten gekomen over wat er goed en niet goed gaat?

  • Verbeelden 

Tijdens deel 2 gaan we op zoek naar het ‘ideale plaatje’. Hoe zou de stad er uitzien in de toekomst als wij het zouden mogen zeggen? Als we mogen dromen, wat zou er dan veranderen? Hoe ziet de ideale toekomst eruit?

  • Vormgeven 

Tijdens deel 3 richten we op de meest belangrijke onderwerpen voor de deelnemers voor de komende 3 jaar (tot en met 2022). Waar kiezen we voor? Welke 5 tot 10 punten zijn belangrijk om de toegankelijkheid van de stad op de korte termijn te verbeteren? Hiermee leggen we de basis voor de Lokale Inclusie Agenda.

 

Vervolg na deze bijeenkomst

  • De uitkomsten van al deze bijeenkomsten is raadgevend voor de gemeente en kan zij opnemen in de Voortgangsrapportage Toegankelijkheid. De gemeente brengt deze rapportage ieder jaar uit. 
  • Op 27 januari 2020 is er een bijeenkomst in Pakhuis de Zwijger over toegankelijkheid, waar wethouder Kukenheim haar visie op de de inclusie agenda zal delen. 
  • Na een jaar kijkt de gemeente terug naar wat er gedaan is. Iedereen die aanwezig is geweest bij één van de bijeenkomstenkomt zal de gemeente hiervoor uitnodigen.

 

Toegankelijkheid

Om de bijeenkomst voor iedereen zo toegankelijk mogelijk te maken, zorgt de gemeente voor:

  • Schriftelijk materiaal in braille en groot lettertype.
  • De mogelijkheid om digitaal (via tablets of mobiele telefoon) deel te nemen.
  • Het gebruik van stemopname om gesprekken en verhalen vast te leggen. Tablets hoeven niet zelf bediend te worden om stemopname te kunnen gebruiken.
  • Een ringleiding, schrijftolk en Nederlandse Gebarentaal Tolk. Maakt u gebruik van een schrijf- of NGT-tolk? Geef het door tijdens uw aanmelding.  
  • Waterbakken voor geleide- of sociohonden.
  • Heeft u ADL assistentie nodig? Of iets anders? Geef het door tijdens uw aanmelding. 

 

terug naar de agenda »

Gesprek laden

Deel dit artikel


Tijden programma

9:30 uur
Inloop

 

10:00 uur
Welkomstwoord en start programma 

 

12:30 uur
Lunch

 

13:15 uur 
Vervolg programma

 

16:00 uur

Afsluiting en borrel