Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

23 maart 2020

Afspraken met GVB over toegankelijk OV

Begin dit jaar hadden we een goed gesprek met de directeur van het GVB over verschillende knelpunten. Een langdurig knelpunt is de te grote ruimte tussen een halte en de tram/bus/metro. Mensen met een beperking kunnen hierdoor niet of moeilijk instappen. We willen dat hier heldere afspraken over komen waar alle partijen zich aan houden.

 

Verschillende diensten (GVB, Vervoerregio, gemeente) hanteren verschillende maten qua ruimte tussen halte en voertuig. Om veilig in te stappen, mag deze maximaal 5 cm hoog en 5 cm breed zijn. De onderlinge onduidelijkheid zorgt dat zelfs nieuwe haltes en nieuw materieel toch ontoegankelijk zijn. Dit vinden wij niet aanvaardbaar. Hoewel het GVB niet over de haltes gaat, heeft de directeur toegezegd om de onduidelijkheid over de maatvoering aan te kaarten bij de gemeentelijke diensten en zo nodig bij de wethouder Vervoer.

 

Verbetering trams

  • De oude trams op lijn 19 zijn ontoegankelijk. Het GVB gaat onderzoeken of oude trams afwisselend met nieuwe kunnen rijden op deze lijn. Als dit niet kan, is een losse rolstoelplank nog een optie.
  • Lager hangen van het in/uitcheck-apparaat bij de rolstoelplek in de Combino-tram blijkt te kunnen, maar brengt kosten mee.
  • Het GVB gaat uitzoeken waarom er geen 'defect' stickers meer op -toch wel degelijk defecte -liften mogen worden geplakt. Dit zorgt voor onduidelijkheid.
  • Het GVB zoekt uit of metro-poortjes beter vindbaar kunnen zijn voor blinden en slechtzienden. De gemeente moet dan geleidelijnen ernaartoe aanleggen.

 

Verbetering van de reisinformatie

Er komt een nieuwe GVB-app. Een aantal ervaringsdeskundigen doet mee aan het testen ervan. De app geeft het ook aan als een lift niet werkt.

 

Meer trainingen sociale toegankelijkheid voor medewerkers GVB

Ook medewerkers van de GVB-serviceteams volgen nu de trainingen ‘Sociale toegankelijkheid’ van Cliëntenbelang Amsterdam. Trambestuurders, tramconducteurs en buschauffeurs deden dit al. De medewerkers gaan gedurende drie uur intensief in gesprek met ervaringsdeskundigen. Wederzijds begrip en bewustwording staan daarbij centraal.

Lees meer over de trainingen Sociale toegankelijkheid op de site van het GVB.

 

Verbeteringen in het lijnennetwerk

Het GVB benoemde ten slotte een aantal verbeteringen die het recent heeft doorgevoerd. Het GVB laat aan ons of ook wij dat als een verbetering (van de toegankelijkheid) beschouwen.

 

 

 

Bart Weggeman

Beleidsmedewerker Sociale en Fysieke Toegankelijkheid

(020) 75 25 151

b.weggeman@clientenbelangamsterdam.nl

icoon30-medewerker-linkedin.png icoon30-medewerker-twitter.png

 

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel

 

 

 

Zwartwitboek Openbaar Vervoer

In december 2019 boden we het Zwartwitboek Openbaar Vervoer in Amsterdam aan aan de Regioraad.  Dat heeft effect gehad: de Regioraad heeft gevraagd om het Zwartwitboek te betrekken bij het Beleidskader Inclusieve Toegankelijkheid.