28 oktober 2019

Amsterdam Autoluw: aangenaam verblijven in de stad

Slenteren, spelen en flaneren langs de grachten: met minder auto’s wordt de openbare ruimte een stuk aangenamer om in te verblijven. Om de autoluwe plannen van de gemeente te ondersteunen, publiceerden 6 Amsterdamse organisaties met uiteenlopende achtergronden het Manifest Amsterdam Autoluw. En geven ze adviezen voor een samenhangende aanpak. Cliëntenbelang Amsterdam is één van de opstellers van het Manifest.

 

Voor voetgangers en verkeersdeelnemers met een beperking is een stad met meer rust en ruimte letterlijk en figuurlijk een verademing. Bart Weggeman, onze beleidsmedewerker Toegankelijkheid & Mobiliteit: “We adviseren de gemeente om de ruimte die straks vrijkomt als parkeerplaatsen verdwijnen, niet meteen weer op te vullen met terrassen en kramen. Laat mensen genieten van de mooie gevels en grachten.”

 

Samenhangende aanpak

Uitgangspunt van het Manifest is een toegankelijke stad voor iedereen, waar leefbaarheid wordt gegarandeerd door veilige looproutes. Ook voor mensen met een rolstoel of kinderwagen. En waar bereikbaarheid wordt gegarandeerd door goed samenspel van voetganger, fiets en openbaar vervoer. Het advies is daarom om bij de inrichting te beginnen met voldoende ruimte voor voetgangers. Kijk vervolgens naar ruimte voor fietsen, fietsparkeren en openbaar vervoer. Autorijden en parkeren komen daarna pas. 

 

Zorg bij autoluw

Een autoluwe stad baart ons op sommige punten nog wel zorgen. Bart: “Mensen met een beperking die afhankelijk zijn van hun auto, mogen bijvoorbeeld niet de dupe worden. Ze moeten altijd voor de deur afgezet kunnen worden.”

 

Enkele voorstellen uit het Manifest

  • Maak de Keizersgracht aan één kant parkeervrij, zodat van de Brouwersgracht tot aan de Amstel een wandelroute ontstaat.
  • Koppel het herstel van kademuren aan meer ruimte voor de voetganger en een mooiere, parkeervrije inrichting. Kades hoeven niet berekend te zijn op zware vrachtauto’s.
  • Maak een knip voor het autoverkeer op de Stadhouderskade ter hoogte van het Vondelpark. Dit biedt ruimte voor een wandel- en fietsboulevard naar het Vondelpark.
  • Maak van een aantal hoofdstraten in de 19de eeuwse gordel een eenrichtingsstraat voor de auto om ruimte te maken voor lopen, fietsen en het openbaar vervoer.

 

Meer lezen

Naar aanleiding van het Manifest is gisteren op Parool.nl het artikel 'Manifest voor autoluwere stad: deel IJtunnel voor fietsers' verschenen. De gemeente Amsterdam heeft eerder deze maand haar plannen voor een autoluwe stad gepresenteerd. De 'Agenda Amsterdam Autoluw' bevat 27 maatregelen, proefprojecten en onderzoeken. Deze hebben als doel Amsterdammers en bezoekers te stimuleren vaker de auto te laten staan en te kiezen voor ander vervoer.

 

Bart1web.jpgMeer informatie

Bart Weggeman (beleidsmedewerker Toegankelijkheid & Mobiliteit)

(020) 75 25 151

b.weggeman@clientenbelangamsterdam.nl

icoon30-medewerker-linkedin.png icoon30-medewerker-twitter.png

 

 

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel


Het Manifest Amsterdam Autoluw
is opgesteld door:

Reizigersvereniging Rover (initiatiefnemer)

De Fietsersbond

Het Comité Parkeervrije Frans Halsbuurt

MensenStraat

Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad

Cliëntenbelang Amsterdam