Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

22 december 2011

Amsterdam krijgt betere zorg

Op vrijdag 16 december jl. hebben de gemeente Amsterdam, zorgaanbieders, Achmea en Cliëntenbelang Amsterdam de 'Bestuursambitie langdurige ouderenzorg' ondertekend. Het doel van deze gezamenlijke aanpak is de daadwerkelijke verbetering van de ouderenzorg in verpleeg- en verzorgingshuizen te realiseren.

 

Oudere Amsterdammers in verzorgings- en verpleeghuizen moeten kunnen rekenen op een plezierigzorg- en leefklimaat: professionele dienstverlening, een prettige bejegening, genoeg activiteiten in de directe omgeving en de ruimte voor mantelzorgers, familie en buren om actief betrokken te blijven.

 

Concreet

In de bestuursambitie staan concrete acties. Per jaar maken de zorgaanbieders precieze afspraken met hun cliëntenraad over de verbetering van aspecten van de kwaliteit. Ze wisselen hun plannen en de resultaten uit met elkaar en met de gemeente, Achmea en Cliëntenbelang Amsterdam. Ook ouderen in de buurt kunnen gebruik maken van activiteiten in de verzorgings- en verpleeghuizen. Mantelzorgers kunnen rekenen op betere ondersteuning en bewoners en familie krijgen een actieverol in het verbeteren van het leef- en woonklimaat in de Amsterdamse verpleeg- en verzorgingshuizen.

 

V.l.n.r.: Maarten Straus (directeur Evean Amsterdam), Eelco Damen (voorzitter RvB Cordaan), Joep Aarts (voorzitter RvB Amsta), Rieta van Staalduine (sr manager Care Agis/Achmea), Liesbeth van der Voorn (adjunct-directeur Zorggroep Amsterdam Oost), wethouder Zorg Eric van der Burg, Ad Warnar (directeur Cliëntenbelang Amsterdam) en Rob van Dam (voorzitter RvB Osira Amstelring).

 

Een vertrouwd gezicht

Cliënten krijgen hun zorg van professionals met een vertrouwd gezicht, dus ook bij vakantie of ziekte van de vaste medewerker. Agressie is onaanvaardbaar, zowel tegen ouderen als tegen zorgpersoneel; alle partijen gaan zich daar actief voor inspannen. Voor ouderen die specialistische zorg nodig hebben bijvoorbeeld als ze lijden aan het Korsakow-syndroom of aan Aids is het somsefficiënter en kwalitatief beter als deze gespecialiseerde zorg wordt geconcentreerd. Achmea gaat onderzoeken wat de beste mogelijkheden zijn voor duurzame specialistische ouderenzorg die aansluit bij wensen en mogelijkheden van cliënten en familie.

 

Goed en voldoende personeel

Een ander belangrijk uitgangspunt in de bestuursambitie is dat er in de Amsterdamse verpleeg- en verzorgingshuizen goed en voldoende personeel werkt. Daarvoor is het belangrijk dat het werken in de zorg een beter imago krijgt. ‘Werken in de zorg is zinvol en het personeel heeft reden om trots te zijn’, dat is de kernboodschap. Andere maatregelen die genomen worden zijn:

  • De gemeente, zorgaanbieders en opleidingen maken afspraken over opleidingsplaatsen, stageenwerkbegeleiding en hoe te voorkomen dat mensen afhaken.
  • De gemeente neemt initiatief tot het creëren van meer gezamenlijkheid van zorgaanbieders en opleidingen.
  • Zorgaanbieders gaan met een gezamenlijk mobiliteitspunt voldoende mensen behouden voor het werken in de Amsterdamse verzorgings- en verpleeghuizen.
  • Bestaand personeel krijgt bijscholing, bijvoorbeeld in bejegening en in het werken met moderne technieken.
  • De mogelijkheid hoe personeel dat wegens wangedrag is ontslagen kan worden geweerd bij andere zorginstellingen wordt onderzocht.

 

Samenwerking

De samenwerkende partijen naast Cliëntenbelang Amsterdam zijn: gemeente Amsterdam, Amsta, Cordaan, Evean Zorg Amsterdam, Osira Amstelring, ZorgGroep Amsterdam Oost, de Elisabeth Otter-Knoll Stichting, Pro Senectute, Stichting PuurZuid en Zonnehuisgroep Amstelland en Agis Zorgkantoor. 

 

Deel dit artikel