Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

15 augustus 2022

Betere afstemming nodig vraag-aanbod GGZ

Het vinden van professionele hulp in de Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ) is niet eenvoudig. Zowel cliënten als doorverwijzers vinden het moeilijk om een passende behandeling te vinden bij psychische problemen. Stel dat de vraag en het aanbod beter op elkaar aansluiten, zouden de wachtlijsten in de GGZ dan kunnen afnemen? Dat is een van de vragen van het onderzoek ‘Zoektochten in de GGZ’. In oktober verwachten we de resultaten.

 

Het Centrum voor Clientervaringen (CvC) voert het onderzoek uit in opdracht van het Bestuurlijk Overleg GGZ van de gemeente Amsterdam. Een belangrijke onderzoeksvraag is wat er moet gebeuren om mensen sneller passende hulp te bieden. Cliëntenbelang Amsterdam is één van de partners van het CvC. 

 

Wegwijs in de GGZ

Het onderzoek neemt WegwijsGGZ als uitgangspunt; een organisatie die sinds ruim een jaar begeleding biedt aan GGZ-cliënten die nog niet de juiste hulp hebben gevonden. WegwijsGGZ probeert in één telefonisch gesprek van ongeveer een half uur de vraag van de cliënt te verhelderen. En stelt daarna organisaties of behandelaars voor, waar de cliënt terecht zou kunnen.

 

Goede eerste evaluatie

Een eerste evaluatie-onderzoek van WegwijsGGZ laat zien dat veel cliënten goed geholpen zijn met de zorgbemiddeling. Ze geven gemiddeld een rapportcijfer van 8,9. Ruim de helft van de ondervraagden is op een passende plek terecht gekomen. Een kwart wacht op een afspraak voor een eerste gesprek. 

 

De onderzoekers gaan proberen te achterhalen welke elementen ervoor zorgen dat de zorgbegeleiding van WegwijsGGZ werkt. En voor welke doelgroepen het werkt.

 

Zoektocht

Daarvoor zullen de onderzoekers 40 eerste gesprekken van cliënten analyseren en cliënten interviewen. Zo willen ze een beeld krijgen van de zoektocht naar de juiste hulp vanaf het moment dat ze bij WegwijsGGZ komen. Ook zullen ze onder andere huisartsen en praktijkondersteuners interviewen. Hoe ervaren zij het verwijzen van cliënten met psychische klachten? Hoe kijken zij aan tegen een organisatie als WegwijsGGZ?

 

Meedoen aan het onderzoek

We zijn nog op zoek naar mensen die willen meedoen aan een telefonisch interview van ongeveer 15 minuten. Het gaat om:

  • Mensen die nu op een wachtlijst staan.
  • Huisartsen of praktijkondersteuners.

 

Daarvoor kunt u contact opnemen met Dorine van Lennep (projectleider) via d.vanlennep@clientenbelangamsterdam.nl

 

 

 

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel

 

 

 

Zorgbemiddeling

Het is lastig om zicht te krijgen op de behandelmogelijkheden in de Geestelijke Gezondheidszorg. WegwijsGGZ helpt mensen met psychische problemen met het zoeken naar een behandeling in Amsterdam en omstreken. WegwijsGGz geeft daarbij aan hoeveel wachttijd er op welke locatie is en waar iemand met zijn ziektekostenverzekering terecht kan. En kan iemand ook informeren over plekken waar iemand misschien sneller terecht kan, als diegene zelf wat wil (mee)betalen.