Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

25 mei 2018

Bus nemen op Station Noord moeilijk voor mensen in rolstoel

De bus nemen vanaf het winkelcentrum in Noord wordt lastig voor mensen in een rolstoel of met een kinderwagen. Dit kwam naar voren tijdens onze schouw van de nieuwe halte van de metro Noord/Zuidlijn. Zelfs de rondleiders van het GVB schrokken van onze bevindingen. Er is namelijk alleen een dienstlift vanaf de begane grond naar het busstation op de eerste verdieping. We gaan ervan uit dat het GVB deze lift op korte termijn toegankelijk maakt voor het publiek.

 

Belangrijk overstapstation

Station Noord is een belangrijk overstapstation van de Noord/Zuidlijn. Het busstation bevindt zich op de eerste verdieping, het metrostation op de tweede. Kun je de roltrap niet gebruiken, en wil je na het winkelen of na een bezoek aan het stadsdeelkantoor met de bus naar huis, dan heb je een horde te nemen. Je moet eerst met de lift naar niveau 2, daar inchecken op de Noord/Zuidlijn (die je niet wilt nemen), honderden meters over het perron rollen, uitchecken, en dan met de lift naar niveau 1. Dit vinden wij onacceptabel.

 

Schouw in NoordZuidlijn 2018 klein.jpgLiever geen pottenkijkers in de ontwerpfase

Bart Weggeman, onze beleidsmedewerker Toegankelijkheid: “Het is niet duidelijk, waarom er niet meer rekening is gehouden met mensen die geen (rol)trap kunnen nemen. We hebben de afgelopen jaren geprobeerd om invloed uit te oefenen tijdens de ontwerpfase. Maar we merkten dat men liever geen pottenkijkers had. We kregen de indruk dat men dacht ‘Bemoei je er niet mee, wij weten wel hoe het moet’ .”

 

Geen gelijkwaardige oplossing

Gelukkig is er in Noord een oplossing mogelijk zonder al te veel kosten te maken. Op het Centraal Station is die mogelijkheid er niet. Mensen die geen roltrap kunnen nemen, moeten bij de overstap van de Noord/Zuidlijn op de Oostlijn eerst uitchecken, met de lift naar de hal en dan weer met de lift naar de Oostlijn om daar in te checken. Bart: “Het is geen gelijkwaardige oplossing, terwijl die er wel had kunnen zijn als er van te voren over was nagedacht. Nu nemen anderen de kortste weg via de roltrap, terwijl jij veel moeite moet doen om over te stappen.”

 

Twee liften

Bart: “We hadden een mondelinge toezegging dat op alle nieuwe stations twee liften zouden komen, voor het geval er één uitvalt. Helaas is dit bij Vijzelgracht en Noorderpark niet gelukt. Daarom blijven we er sterk op aandringen om liftstoringen mee te nemen in de dynamische reisinformatie. Zodat reizigers in ieder geval van te voren weten dat de lift niet werkt en ze niet voor niets hoeven uit te stappen."

 

Ook vinden we het zorgelijk dat op diverse stations teveel ruimte is tussen het perron en het metrovoertuig. Hierdoor kunnen wielen van rolstoelen vast komen te zitten. Het Projectbureau van de gemeente heeft toegezegd nog met een reactie te komen over de oplossing van dit probleem.

 

 

Meer informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Bart Weggeman (beleidsmedewerker Sociale en Fysieke Toegankelijkheid) op (020) 75 25 151 of via

b.weggeman@clientenbelangamsterdam.nl

icoon30-medewerker-linkedin.png icoon30-medewerker-twitter.png

 

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel

Lees ook het artikel 'Noord-Zuidlijn: overzichtelijke haltes, maar nog niet helemaal toegankelijk'