Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

7 juli 2015

Cijfers eerste kwartaal cliëntondersteuning

In januari heeft ons voormalige Steunpunt GGz – in afstemming met de gemeente, MEE en de Madi – zijn aanbod aan cliëntondersteuning verbreed naar alle doelgroepen, en is niet meer exclusief gericht op mensen met psychiatrische beperkingen. Cliëntondersteuning is er nu voor alle mensen, die bij de cliëntondersteuning in de wijkteams vastlopen of ervoor kiezen door een belangenorganisatie geholpen te worden. De cijfers van het eerste kwartaal zijn inmiddels bekend.

In het eerste kwartaal klopten 267 mensen bij ons aan, resulterend in 642 contactmomenten. Ook dit jaar zijn het cliënten zelf ( 66%) die contact met ons openemen. 19% zijn mantelzorgers, 6% hulpverleners (8% andere). De meeste cliënten (82%) hebben een GGz-achtergrond, waarschijnlijk komt dat door de naamsbekendheid van ons Steunpunt GGz. 

Meeste vragen over Pgb

De meeste mensen hadden vragen over het Pgb. Met name over de aanvraag ervan en het invullen van de formulieren van het Zorgkantoor, zodat de SVB de declaraties zou kunnen verwerken. En uiteraard ook over de uitblijvende uitbetalingen door de de SVB.

Wonen

Veel mensen maken zich zorgen over hun woonsituatie. Daklozen die woningzoekend zijn, mensen die moeten verhuizen of een urgentieverklaring willen, of zoeken naar informatie over begeleid of beschermd wonen. Uitleg over Woningnet is ook een geliefd onderwerp. In een aantal gevallen hebben meegeholpen bij de aanvraag voor inrichtingskosten. 

Mantelzorgers

19% van de mensen die bij ons ondersteuning zoeken, zijn mantelzorgers of familie. Vaak met hun handen in het haar over hoe de zorg te regelen voor hun naasten. Door ze te wijzen op hoe ze de zorg anders kunnen organsieren, dragen we bij aan een oplossing en het verlichten van de lasten.

Mantelzorgers van mensen met pschychsice problemen zijn vaak zwaar belast, omdat zij geen andere hulpverleners of begeleiders toelaten, geen of weinig ziektebesef hebben of medicatie weigeren. Diverse mantelzorgers zochten tijdelijke vervanging voor zichzelf, maar kwamen na het benaderen van verschillende instanties niet tot een oplossing.

Geldzaken

Er kwamen veel vragen binnen over een financiële tegemoetkoming van huur- en zorgkosten, en kwijtschelding of teruggaaf van belastingen. En ook over eigen bijdragen, eigen risico en declaraties van zorgaanbieders. Mensen met een beperking en schulden zochten ondersteuning bij het (voor)traject van de schulddienstverlening.

Wettelijke regelingen

Amsterdammers benaderen ons ook voor informatie over wettelijke regelingen, zoals recht op inzage of bewaartermijn van hun dossier, onder welke omstandigheden medische gegevens gedeeld mogen worden met derden, of recht op een specifieke voorziening. Ook mensen die bezwaar willen aantekenen tegen een besluit van een instantie raadplegen ons.

 

terug naar het nieuws overzicht »

 

Deel dit artikel

Klik hier voor meer informatie over onze cliëntondersteuning. U kunt ons bereiken via steunpunt@clientenbelangamsterdam.nl 
of tijdens kantooruren op (020)  57 77 976. Al uw vragen, klachten en ondersteuningsaanvragen registreren wij zorgvuldig, uiteraard met inachtneming van uw privacy.