Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

22 april 2013

Commotie rond scootmobielbeleid Rijksmuseum

De nieuwe huisregels van het gerenoveerde Rijksmuseum staan geen scootmobielen meer toe. Dit leidde direct na de feestelijke heropening tot commotie. Cliëntenbelang Amsterdam begrijpt dat niet toegelaten scootmobielgebruikers zich gedupeerd voelen. Maar we begrijpen ook dat het Rijksmuseum de veiligheid van de collectie wil waarborgen en daarom vervoermiddelen weigert die bedoeld zijn voor gebruik in de buitenruimte. We vinden dan wel dat Rijksmuseum voldoende alternatieven moet bieden.

 

Wij vinden dat mensen met een fysieke beperking op een zo gelijkwaardig mogelijke manier een gebouw binnen moeten kunnen komen. Een scootmobiel is een vervoermiddel voor buiten; gebruikers kunnen in het algemeen overstappen in een rolstoel of achter een rollator lopen. Mensen die gebruikmaken van een rolstoel, handbewogen of elektrisch, kunnen het hele Rijksmuseum bezoeken. De toegankelijkheid van het Rijksmuseum staat uitgebreid omschreven op de website Toegankelijkamsterdam.nl 

 

Leenrolstoelen en leenrollators

Het Rijksmuseum heeft voor de volgende alternatieven gezorgd. Scootmobielen kunnen worden gebruikt in de openbaar toegankelijke atriums, en veilig worden gestald. Er zijn leenrolstoelen en leenrollators aanwezig. Er is voldoende rustgelegenheid op de route en in de toonzalen. Begeleiders mogen gratis mee.

 

Extra service mogelijk

Omdat scootmobielgebruikers een stuk mobiliteit moeten inleveren, zou het museum kunnen overwegen om nog iets hulpvaardiger te zijn. Als extra service zou assistentie aangeboden kunnen worden door vrijwilligers. Zij zouden de rolstoel kunnen duwen van scootmobielgebruikers die geen begeleider hebben.

 

Rijksmuseum prima toegankelijk

Cliëntenbelang heeft voorafgaand aan de opening het Rijksmuseum onderzocht op toegankelijkheid voor mensen met een fysieke beperking. De onderzoekers concluderen dat het museum na de renovatie beter toegankelijk is dan voorheen.

 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met beleidsmedewerker Bart Weggeman op (020) 75 25 151 of via b.weggeman@clientenbelangamsterdam.nl

 

Deel dit artikel