29 maart 2020

Corona: we werken door, maar anders

Het zijn bijzondere en gekke tijden die we meemaken! Iedereen werd volledig overvallen door de ontwikkelingen door en rondom het coronavirus. Dit brengt onzekerheden met zich mee. Maar we staan er niet alleen voor en met zijn allen gaan we hier uitkomen. We moeten het coronavirus COVID-19  indammen. Wat betekent dit voor Cliëntenbelang Amsterdam de komende weken? En: waar vindt u heldere, betrouwbare informatie?

 

We werken door, maar wel anders

Ons kantoor is tot 6 april gesloten, onze medewerkers werken door vanuit huis via ons digitale portal en onze bedrijfstelefoons.

 

Contact met de cliëntondersteuners

Huisbezoeken en gesprekken op ons kantoor gaan tot op zijn minst 6 april niet door.  De cliëntondersteuners blijven bereikbaar op 020 57 77 999 (op werkdagen van 10.00 uur tot 16.00 uur). E-mail:  steunpunt@clientenbelangamsterdam.nl


Contact met Cliëntenbelang Amsterdam

U kunt ons bereiken op ons algemene nummer  020 75 25 100 (op werkdagen van 10.00 uur tot 16.00 uur). E-mail: info@clientenbelangamsterdam.nl 


Bijeenkomsten gaan niet door of worden uitgesteld

Bijeenkomsten die voor de komende periode gepland stonden, worden in het algemeen verzet naar nader te bepalen data. Soms kunnen overleggen gehouden worden als KPN conference calls of als videoconferentie via Zoom.

 

Praktische hulp of een luisterend oor nodig? 

  • Kunt u vanwege het coronavirus de deur niet uit en heeft u praktische hulp nodig of behoefte aan een luisterend oor? Neem dan contact op met Voor elkaar in Amsterdam telefonisch 020-7670031 of via de mail info@voorelkaarinamsterdam.nl  initiatief vanuit de sociale organisaties voor Buurtwerk
  • Gemeentelijk platform voor initiatieven: wijamsterdam
  • Een aantal initiatieven vindt u handig bij elkaar in deze PDF

 

Toegankelijke informatie

  • Actuele overheidsinformatie over het coronavirus vindt u  op de sites van het RIVM en de Rijksoverheid
  • Arbodienst Arbobutler gaf ons een  factsheet van 1 A4'tje
  • Het Landelijk expertisecentrum Pharos heeft de informatie over het virus toegankelijk opgeschreven. In het Nederlands, maar ook in andere talen zoals het Arabisch. Meer informatie is hier te vinden. 
  • Koraal- Taal voor allemaal heeft voor laaggeletterden een brochure en een youtube-filmpje gemaakt.
  • Het team van Steffie heeft in opdracht van VWS een simpele animatie met geluid gemaakt, die stapsgewijs kan worden bekeken.  Gericht op kwetsbare doelgroepen.

 

Corona Check app

  • Het OLVG heeft een Corona Check app gelanceerd. Deze is bedoeld voor inwoners van Groot-Amsterdam die gezondheidsproblemen hebben die mogelijk door het coronavirus worden veroorzaakt. Met deze gratis app kan een medisch team mensen op afstand begeleiden.
  • Het OLVG benadrukt dat het geen  vervanging is van reguliere zorg of spoedhulp.

 

IC opname en wat daarna gebeurt

Stichting FCIC (zorgprofessionals, wetenschappers en patiënten) en patiëntenorganisatie IC Connect hebben informatie bij elkaar gezet over IC-behandeling na een besmetting door het coronavirus

https://icconnect.nl/coronavirus/  

 

U vindt hier antwoord op de volgend vragen:

  • Welke behandeling krijgt mijn dierbare als hij vanwege coronaklachten op de afdeling IC is opgenomen? Waarvoor wordt hij behandeld. Hoelang duurt die behandeling?
  • Waarom geldt er een bezoekbeperking? Zijn er alternatieven om toch bij onze dierbare te kunnen zijn?
  • Wat gebeurt er als de behandeling moet worden beëindigd?
  • Hoe kunnen wij afscheid nemen bij sterven van onze dierbare als we niet bij hem/haar mogen zijn?

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel