Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

11 februari 2021

Coronaprotocol zorgvervoer per 8 februari aangescherpt

Sinds maandag 8 februari is het coronaprotcol voor al het zorgvervoer aangescherpt. De strengere regels gelden bijvoorbeeld voor het Aanvullend Openbaar Vervoer, de Regiotaxi en Valys. Ervaart u problemen door de nieuwe regels? Neemt u dan contact op met onze cliëntondersteuners.

 

De aanscherping van het protocol is al op 27 januari vastgesteld, maar deze informatie heeft de cliënten van het zorgvervoer pas laat, en mogelijk nog helemaal niet bereikt. 

 

Medisch mondkapje

Er zijn twee belangrijke veranderingen:

  • Reizigers moeten een medisch (‘chirurgisch') mondkapje dragen; een zelfgemaakt of herbruikbaar katoenen mondkapje is niet meer toegestaan.
  • Er mag maar één stoel per bank of rij stoelen bezet zijn.

 

Verwarring rond soort mondkapje

Vooral de maatregel rond het soort mondkapje zorgt voor verwarring. Hoe kom je aan het juiste mondkapje? Kan een chauffeur wel beoordelen of je het juiste mondkapje hebt? Waarom een medisch mondkapje wél in het zorgvervoer, maar niet in het openbaar vervoer en de straattaxi?

 

In Amsterdam verstrekken AOV-vervoerders RMC en Transvision de mondkapjes aan reizigers die geen (medisch) mondkapje hebben. Dit lijkt een uitzondering; vervoerders hoeven dat namelijk niet te doen, maar mogen een rit wél weigeren. 

 

Kans op te weinig auto's en taxibusjes

De tweede maatregel om minder mensen per rit te vervoeren, zal de veiligheid van zowel reizigers als chauffeurs vergroten. Hierdoor bestaat helaas wel de kans dat er te weinig auto's en taxibusjes zijn om de ritten (op tijd) te kunnen maken. Ook doordat iedereen voor 21.00 uur thuis moet zijn. Reizigers gebruiken het AOV ook voor ritten naar de coronateststraten en locatie waar mensen worden gevaccineerd. Zij moeten dus rekening houden met vertraging.

 

Problemen melden bij onze cliëntondersteuners

Heeft u problemen met het AOV, de Regiotaxi of ander vervoer? Neemt u dan contact op met onze cliëntondersteuners. Uw ervaringen delen we in onze gesprekken met de gemeente. We zullen uw signalen ook doorgeven aan IederIn, de landelijke organisatie van mensen met een beperking. 

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel

 

 

 

 

U kunt ook het artikel 'Strengere protocollen voor taxi- en zorgvervoer' (27 januari) lezen op de website van Taxipro.

 

Voor meer vragen over het coronavirus en zorg en vervoer kunt u terecht op de website van de Rijksoverheid