Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

1 september 2016

Dagbesteding en ambulante ondersteuning volgens cliënten

De gemeente Amsterdam koopt dagbesteding en ambulante ondersteuning in bij zorgaanbieders. In zogenaamde inkoopdocumenten beschrijft zij de gewenste resultaten van de ondersteuning. Daarvoor hebben de beleidsmakers eerst diverse gesprekken gevoerd, zowel met ons als met zorgaanbieders. Wij hebben aangegeven hoe de ondersteuning er volgens cliënten uit moet zien. Onze bijdrage zien we terug in de inkoopdocumenten voor 2017.

Afgelopen jaar hebben we rondetafelgesprekken georganiseerd, waarin we Amsterdamse cliënten uitnodigden beleidsmakers te vertellen wat zij nodig hebben. Die gesprekken maakten veel indruk op de beleidsmakers.

Wat cliënt nodig heeft

Cliënten hebben verschillende belangrijke zaken benoemd. Zoals: ‘Ik wil me persoonlijk kunnen ontplooien’. Dit heeft de gemeente overgenomen als doelstelling voor de ambulante ondersteuning.

‘Ik wil voelen dat ik er toe doe.’ In de documenten voor dagbesteding is opgenomen: ‘Het gevoel van eigenwaarde van de cliënt is gestegen of behouden.'

‘De ondersteuning moet passen bij wat ik wil en aan kan; ik moet niet overvraagd worden, maar wél uitgedaagd.' Dit is omschreven als: ‘Dagbesteding draagt bij aan een optimale emotionele balans.’

En tenslotte: ‘Ik wil me ontwikkelen binnen mijn eigen mogelijkheden.’ Al deze aspecten hebben we uitvoerig met de ambtenaren besproken, soms in een stevige discussie over waar de grens ligt van waar de ondersteuning voor is bedoeld. 

Goede aanscherpingen in tekst

De gesprekken hebben geleid tot aanscherpingen in de gemeentelijke teksten. De resultaten zijn nu op veel punten goed herkenbaar voor cliënten opgeschreven. We hopen dat zorgaanbieders in de praktijk echt op deze wijze ondersteuning zullen bieden.    

Klantwaarderingsonderzoek

Een goed omschreven resultaat biedt nog niet de garantie dat ondersteuning altijd optimaal wordt afgestemd op het individu. Om te kunnen beoordelen of cliënten echt gebaat zijn bij de ondersteuning, zal de gemeente onder andere een klantwaarderingonderzoek uitvoeren. Dan pas wordt duidelijk of de zorgaanbieders de resultaatafspraken kunnen waarmaken.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Fatima Ouariachi via f.ouariachi@clientenbelangamsterdam.nl

 

terug naar het nieuws overzicht »

 

Deel dit artikel