Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

25 juni 2018

Directeur Deborah Lauria: “Meer aandacht voor wonen”

Ruim een half jaar na haar start als directeur van Cliëntenbelang Amsterdam heeft Deborah Lauria de organisatie goed op de rit gezet. “Ik heb veel aandacht aan het personeel besteed, er is nu meer rust en regelmaat.” De nieuwe directeur voert ook een inhoudelijke accentverschuiving door: het thema wonen staat hoog op de agenda. 

 

Heel inspirerend vond Deborah haar allereerste vergadering afgelopen november: “Dat was met de klankbordgroep Personen met Verward Gedrag. Er zaten daadwerkelijk ervaringsdeskundigen aan tafel, geweldig! Dat was ik niet gewend in mijn vorige baan als directeur van De Letselschade Raad. Daar praatten we alleen met vertegenwoordigers van slachtoffers en patiënten, zoals advocaten en artsen. Hier zie ik hoe essentieel de inbreng van ervaringsdeskundigen is. Hoe vakkundig en professioneel je ook bent, het lukt je nooit om je 100% in een cliënt te verplaatsen.” 

 

Wonen

Deborah heeft een duidelijke mening over wat goed wonen inhoudt: “Wonen is niet alleen een dak boven je hoofd. De omgeving moet zo ingericht zijn, dat je optimaal kunt functioneren. Nu staat het bouwen van vierkante meters centraal. Maar wij vinden dat je ook moet kijken naar welke voorzieningen voor kwetsbare mensen binnen bereik zijn. Hier gaan we mee aan de slag. Het idee is zelfs ontstaan om samen met ervaringsdeskundigen een modelcomplex te ontwikkelen voor levensloopbestendig wonen.”


Organisatie ontwikkelen

Deborah ziet veel bereidwilligheid bij de medewerkers om de organisatie verder te ontwikkelen. “Om te beginnen, willen we onze achterban meer divers maken. Nieuwe methoden voor participatie zijn daarbij nodig. We zijn aan het onderzoeken of we met een app het communiceren binnen de vereniging makkelijker kunnen maken.

We hebben een harde kern van actieve leden; die is goud waard! Om de achterban te verbreden, willen we het makkelijker maken voor ervaringsdeskundigen om zich incidenteel in te zetten voor Cliëntenbelang Amsterdam. De zogeheten hackathon die we in het najaar organiseren, kan misschien daaraan bijdragen. Bij een hackaton gaat het om een gerichte denksessie voor het vinden van oplossingen voor een concreet probleem, waarbij we ook mensen uit het bedrijfsleven betrekken. 

Tot slot gaan we actief onze diensten aanbieden in Noord-Holland. Dat vereist specifieke vaardigheden op het gebied van projectmanagement en acquisitie. Gelukkig hebben we kundige medewerkers in dienst!”

 

Integrale aanpak goede zorg

Het valt Deborah op dat het begrip positieve gezondheid nog niet leeft in Amsterdam. Hier wil ze actief mee aan de slag. “Je gezond voelen hangt van meer af dan alleen je medische toestand. Alle aspecten van het leven tellen mee. Dus ook of je genoeg sociale contacten hebt, werk en privéleven in balans krijgt en zingeving vindt in je leven. Beleidsmakers moeten hier meer oog voor krijgen. Daar zullen wij hen aan blijven herinneren!”
 

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel

Lees ook onze reactie op de voornemens van het nieuwe college.
Hierin pleit Deborah voor het verbeteren van de toegang tot zorg en betere afstemming tussen formele en informele zorg. “Plannen hiervoor zijn gelukkig prominent aanwezig in het nieuwe coalitieakkoord, net als voor andere belangrijke onderwerpen zoals inclusie en arbeidsparticipatie.”