Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

20 april 2015

Eigen bijdrage Wmo-voorziening: 6 weken de tijd

Dankzij een intensieve lobby van Cliëntenbelang en interventies van de Ombudsman, komt er een belangrijke verbetering voor Amsterdammers die dit jaar voor het eerst een eigen bijdrage moeten betalen voor hun woon- of vervoersvoorziening. Het gaat dan bijvoorbeeld om een scootmobiel, traplift of Canta. Cliënten krijgen meer duidelijkheid en 6 weken de tijd om een beslissing te nemen.

Eigen bijdrage

De gemeente Amsterdam voert voor 7600 bestaande Wmo-cliënten een eigen bijdrage in vanaf 18 mei 2015. De procedure die de gemeente hiervoor  had afgesproken met het CAK, was voor cliënten erg ongunstig. Zij zouden pas in augustus van het CAK horen hoe hoog hun eigen bijdrage wordt, terwijl de eigen bijdrage vanaf 18 mei ingaat. Dit had voor cliënten belangrijke nadelen: zij moesten op basis van onvolledige informatie een besluit nemen: de voorziening behouden of inleveren.

Procedure verbeterd

Na intensief overleg tussen Cliëntenbelang, de gemeentelijke Ombudsman en de Gemeente, is de procedure uiteindelijk toch verbeterd. Daardoor krijgen cliënten meer duidelijkheid en 6 weken de tijd om een beslissing te nemen.

Amsterdammers krijgen in augustus de eerste factuur van het CAK. Mensen die hun bijdrage te hoog vinden, kunnen hun voorziening dan nog binnen 6 weken inleveren. Zij betalen dan geen eigen bijdrage. Zij moeten dit binnen zes weken na de factuurdatum aangeven bij de Wmo Helpdesk, 0800 0643 (gratis).

Klik hier voor meer achtergrond

 

terug naar het nieuws overzicht »

 

Deel dit artikel