Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

20 januari 2023

Ervaringen met liften, raadsvragen en op pad met medewerkers GVB

Na haar bezoek aan Amsterdam eind november afgelopen jaar deelde de Engelse toeriste Katie Pennick haar ervaringen in een rolstoel met de toegankelijkheid op Twitter. Smalle stoepen, fietsen en paaltjes die de weg versperren, fietsers die vooral aan zichzelf denken.

 

Maar ook het ontbreken van 'level access' (drempelvrije toegang) tussen haltes en trams en liften bij metrostations die het niet doen. Het deed ons sterk denken aan onze lobby voor toegankelijkheid het afgelopen jaar.

 

  • slide
  • slide
  • slide
  • slide
  • slide
  • slide
  • slide
  • slide

 

Raadsvragen

De Partij voor de Dieren heeft op 1 december jl. over de liften op perrons en de oprijplanken in de trams en bussen schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders gesteld. Op 17 januari jl. kwam het antwoord van wethouder Melanie van der Horst (Verkeer en Vervoer). 'Cliëntenbelang Amsterdam' werd vaak in de brief genoemd.

 

We willen even ingaan op de liften. Over de planken in bussen en trams is ook veel te zeggen. Voor roltrappen geldt ongeveer hetzelfde als voor liften, maar een roltrap kun je nog wel gebruiken als die stilstaat, een lift niet. Wat vinden wij van de liften?

  • Voor mensen die geen trappen kunnen lopen zijn liften noodzakelijk om met het openbaar vervoer te kunnen reizen. Daarom moeten liften het 'gewoon doen'.
  • De gemeente moet liften zo snel mogelijk repareren als ze stuk zijn. Stations met maar één lift moeten prioriteit krijgen.
  • Als een lift langdurig buiten gebruik is, moet er een noodlift komen. Een traplift is geen goed alternatief.
  • Informeer reizigers zo snel mogelijk op verschillende manieren, zodat zij hun reis kunnen aanpassen.
  • Een aangeboden alternatief moet ook echt een realistisch alternatief zijn.
  • Maak het reizigers makkelijk om een (lift)storing door te geven.
  • Zorg dat liften sociaal veilig zijn en bestand zijn tegen vandalisme, zodat ze gebruikt worden waarvoor ze bedoeld zijn.
  • Bij nieuw stations, maar ook bij renovaties zouden er méér liften moeten komen.

 

Druk uitoefenen

Een aantal jaren geleden hebben we druk uitgeoefend op de gemeente om ervoor te zorgen dat informatie over defecte liften op de website van het GVB, reisplanners en informatieborden te vinden is. Dat gebeurt inmiddels voor alle liften die in het beheer van het GVB zijn.

 

We hebben in gesprekken met ambtenaren, de wethouder Verkeer en Vervoer en de directie van het GVB en via de media aandacht gevraagd voor langdurige storingen in meerdere liften. Dat heeft geleid tot een groter bewustzijn onder beleidsmakers en uitvoerders, waardoor de reparatie van deze liften een hogere prioriteit kregen. In de praktijk betekende dit:

  • De lift op station Sloterdijk is gerepareerd.
  • Op tramhalte Rietlandpark (lijn 26 - lijn 7) is een tijdelijke lift geplaatst, omdat de wachttijd voor de nieuwe onderdelen voor de kapotte lift veel te lang is.  

 

Op pad met medewerkers GVB

In december van het afgelopen jaar zijn we met medewerkers van het GVB op pad gegaan in het openbaar vervoer (zie foto's onderaan dit artikel). Medewerkers die verantwoordelijk zijn voor het beheer en onderhoud aan de liften. Dit heeft geleid tot meer aandacht en bewustzijn bij het GVB. Óns heeft het meer inzicht geven in de mogelijkheden die het GVB heeft om storingen (snel) op te lossen en vooral om storingen voor te zijn.

 

In goed overleg

We blijven natuurlijk in goed overleg met het GVB, de gemeente en de Vervoerregio Amsterdam. Daarnaast blijven we goed in de gaten houden wat goed en niet goed gaat. En als het nodig is, zullen we (hard) aan de bel trekken.

 

Ervaringen met ons delen

Wilt u uw ervaringen in het openbaar vervoer met ons delen? Stuurt u ons een e-mail via toegankelijk@clientenbelangamsterdam.nl.

 

  • Eric Groot Kormelink bij lift december 2022

    Eric Groot Kormelink bij lift december 2022

  • Eric Groot Kormelink Petra Huidink in lift december 2022

    Eric Groot Kormelink Petra Huidink in lift december 2022

  • Eric Groot Kormelink Petra Huidink op perron december 2022

    Eric Groot Kormelink Petra Huidink op perron december 2022

  • Eric Groot Kormelink in gesprek bij lift december 2022

    Eric Groot Kormelink in gesprek bij lift december 2022

  • Eric Groot Kormelink op plateau bij lift december 2022

    Eric Groot Kormelink op plateau bij lift december 2022

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel