Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

25 juni 2018

Formulier Pgb vereenvoudigd met hulp van cliënten

Cliëntenbelang Amsterdam kreeg de afgelopen maanden regelmatig klachten van cliënten over het aanvraagformulier voor een Persoonsgebonden budget (Pgb-plan). Het is veel te uitgebreid, ingewikkeld en de toon is te streng. De gemeente bleek bereid om het formulier grondig onder handen te nemen. Met ingang van 1 juli a.s. neemt de gemeente het vernieuwde formulier in gebruik.  

 

Onze beleidsmedewerker Fatima Ouariachi verzamelde de reacties van 5 cliënten die al een Pgb hebben en 1 cliënt die geen Pgb heeft. Vervolgens ging ze met één van hen naar de gemeente om de reacties te bespreken. “Naar veel van onze reacties is goed geluisterd. De nieuwe versie is enkele pagina's korter, wat alle betrokkenen tijd scheelt. Ook de toon is vriendelijker.” 

 

Ontmoedigend

Fatima: “Mensen ervoeren het plan als ontmoedigend. Het leek bedoeld om hen af te schrikken een Pgb aan te vragen. Dezelfde vragen werden verschillende keren in iets andere bewoordingen gesteld. Daarnaast was de toon erg streng. Natuurlijk moet de gemeente mensen wijzen op hun plichten en verantwoordelijkheden, maar de nadruk lag daar wel heel erg op.” 

 

Motivatievraag vervallen

“Als één van de eerste vragen moesten aanvragers motiveren, waarom ze voor het Pgb kiezen. Maar waarom vroeg de gemeente dat? Elke cliënt heeft het recht om te kiezen tussen een Pgb of Zorg in Natura. De gemeente moet alleen bekijken of iemand zelf de administratie kan doen, en zich bewust is van de verantwoordelijkheden. Het is vervelend voor cliënten om steeds hun keuze te moeten verantwoorden. Sommige mensen hebben al jaren een Pgb en moeten dan weer zo’n vraag beantwoorden. Deze vraag is gelukkig komen te vervallen.”

 

Ambtelijk woordgebruik

Mensen die hulp nodig hebben bij het schoonhouden van hun huis, moesten vragen beantwoorden als ‘Beschrijf het resultaat dat u wilt bereiken.’ Dan komt als volgende vraag: ‘Hoe gaan de activiteiten bijdragen aan het bereiken van uw gewenste resultaat?’ Dat is een behoorlijke open deur: schoonmaken draagt bij aan een schoon huis. Fatima: “We hebben voorgesteld om woorden te kiezen die dichter bij de beleving van cliënten liggen. ‘Resultaat’ klinkt alsof er iets verbeterd moet worden, soms kan dat helemaal niet. Nu is de vraag geworden: ‘Wat wilt u dat de ondersteuning u oplevert?’” 

 

Bewustwording bij mensen die formulieren maken

Fatima: “Doordat we de mensen die de formulieren maken in contact hebben gebracht met cliënten, is bij hen de bewustwording gegroeid over het effect dat vragen op de cliënten hebben. En ook wat eigenlijk de functie is van het Pgb-plan, en wat niet. De gemeente moet toetsen of iemand met een Pgb kan omgaan. Om daar achter te komen, moet de indicatie-adviseur de juiste vragen stellen in een persoonlijk gesprek. Mensen nog meer vragen laten beantwoorden in een formulier, helpt daar niet bij.” 

 

Meer informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Fatima Ouariachi (beleidsmedewerker Wet maatschappelijk ondersteuning op (020) 75 25 149 of via f.ouariachi@clientenbelangamsterdam.nl.

icoon30-medewerker-linkedin.png

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel