9 juli 2015
Foute factuur CAK voor eigen bijdrage trapliften
Door een fout tussen het systeem van de gemeente en het CAK hebben 592 Amsterdammers met een traplift een foute factuur voor de eigen bijdrage ontvangen. Zij ontvangen begin augustus een gecorrigeerde factuur.
De foute factuur gaat over de eigen bijdrage voor de traplift over de zorgperiode 1 t/m 5. Dit is onjuist, omdat cliënten die voor 2015 al een traplift hadden, hierover pas vanaf 18 mei een eigen bijdrage hoeven te betalen.
Dit is de eerste factuur voor de eigen bijdrage voor hun traplift die zij van het CAK ontvangen. Terwijl zij de eerste factuur pas in augustus zouden moeten ontvangen.
Correctie factuur CAK
Cliënten ontvangen begin augustus een gecorrigeerde factuur van het CAK. Daarin herstelt het CAK de foute factuur. In de factuur die u in augustus ontvangt, staat de juiste eigen bijdrage voor de traplift (die u vanaf 18 mei moet betalen).
Na het ontvangen van de factuur in augustus heeft de cliënt 6 weken de tijd om de voorziening in te leveren, als zij/hij de bijdrage te hoog vindt. De cliënt hoeft dan geen eigen bijdrage te betalen over de periode ervoor, waarin gebruik is gemaakt van de voorziening.
Brief van de gemeente
Alle cliënten die een foute factuur hebben ontvangen, krijgen binnenkort een brief van de gemeente met bovenstaande informatie.
Klanten met alleen traplift en geen andere Wmo of Wlz voorzieningen
Klanten die alleen een traplift hebben, hebben dus nu voor het eerst een factuur van het CAK ontvangen, terwijl zie de factuur pas begin augustus moeten ontvangen. Zij hoeven de factuur niet te betalen en ontvangen een gecorrigeerde factuur begin augustus.
Klanten met meerdere Wmo/Wlz voorzieningen
Klanten met meerdere voorzieningen kunnen óf de factuur betalen en een correctiefactuur ontvangen begin augustus. Als ze dit niet willen, kunnen ze telefonisch contact opnemen met het CAK (0800 1925) voor een betalingsregeling.