Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

23 november 2017

Gebouw Indicatie Adviesbureau Amsterdam eindelijk toegankelijk

Cliënten die gebruikmaken van een rolstoel of scootmobiel hoeven minder hordes te nemen als ze een gesprek hebben bij het Indicatie Adviesbureau Amsterdam (IAB). Ze kunnen sinds kort gebruikmaken van een plateaulift en een rolstoeltoegankelijk toilet. Het heeft wat lang geduurd,  maar we zijn natuurlijk blij dat het IAB deze voorzieningen heeft aanbracht.

 

Cliënten in een rolstoel moesten voorheen onderaan de hellingbaan aanbellen, waarna een medewerker naar buiten kwam om hen de steile hellingbaan op te duwen. Sommigen probeerden zelf de hellingbaan te bedwingen, wat gevaarlijke situaties opleverde. Wij vonden dit niet acceptabel als je dagelijks mensen met een handicap ontvangt. Eigen regie staat zelfs centraal in de Wet maatschappelijke ontwikkeling (Wmo)!

 

Onnodig afhankelijk

Mensen met een beperking komen naar een gesprek bij het IAB, omdat ze een voorziening nodig hebben om zelfstandig te kunnen blijven. En juist dit bureau, dat adviseert over hun voorziening, plaatste ze onnodig in een afhankelijke positie. Cliënten voelden zich niet volwaardig, omdat ze om hulp moesten vragen om binnen te kunnen komen.

 

Geen begrip

We hebben deze situatie dit voorjaar besproken met de directie van het IAB. Maar de directie was aanvankelijk niet bereid om de toegankelijkheid te verbeteren. De investering zou te groot zijn, gezien de eenjarige contracten met de gemeente. Wij hebben de gemeente laten weten dat zij als opdrachtgever duidelijke eisen zou moeten stellen aan het gebouw waar mensen worden uitgenodigd voor een indicatiegesprek.

 

Maatschappelijke druk

Het IAB kwam pas in actie nadat er ook maatschappelijke druk was ontstaan. Er waren een ingezonden brief in het Parool (mei) en een motie van de gemeenteraad (juni) voor nodig. Lees hierover een eerder artikel. Begin november heeft het IAB de aanpassingen aan het pand aangebracht.

 

Uw ervaringen met het IAB

Nu er verbeteringen zijn aangebracht, zijn we benieuwd wat cliënten die de lift of het toilet hebben gebruikt ervan vinden. Hebt u onlangs het IAB bezocht? Laat ons dan weten hoe u de toegankelijkheid en de ontvangst heeft ervaren. U kunt een mail sturen naar info@clientenbelangamsterdam.nl t.a.v. Fatima Ouariachi met als onderwerp IAB. Als u hier op het emailadres klikt, staat het onderwerp al vermeld.

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel