Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

1 juni 2017

Gemeente moet vertrouwen in Welzorg opzeggen

Leverancier van hulpmiddelen Welzorg presteert al ruim een jaar flink onder het vereiste niveau. Wethouder Zorg Eric van der Burg ziet de dienstverlening heel langzaam maar zeker verbeteren. Stoppen met Welzorg vindt hij niet verantwoord. Het aantal klachten per maand daalt inderdaad eindelijk, maar veel cliënten zijn het vertrouwen in Welzorg kwijt. Wij krijgen nog steeds ernstige klachten. Voor ons is de maat vol. 

 

We willen dan ook dat de gemeente nu iets doet om cliënten betere kwaliteit te garanderen. Ze moet een plan maken om de komende twee jaar alle Welzorg-cliënten over te laten stappen naar één van de drie andere leveranciers.

 

Afscheid van Welzorg

Op 23 mei jl. sprak de raadscommissie Zorg opnieuw over de problemen bij Welzorg. Wij stuurden een brief met onze visie op een oplossing voor de lange termijn. Het contract met Welzorg moet gefaseerd afgebouwd worden.

Dit moet in overleg met de drie andere leveranciers, zodat zij stapsgewijs hun organisatie op de komst van nieuwe klanten kunnen aanpassen.

 

Niet voor het eerst

De wethouder lijkt nog niet te willen nadenken over het afscheid nemen van Welzorg. Hij verwacht dat het goed kan komen. Maar dit is niet de eerste keer dat Welzorg niet goed functioneert. In 2012 is de dienstverlening ook een jaar lang heel slecht geweest. Hun krediet is op bij de cliënten én bij ons.

In februari hebben we aangegeven dat we met de wethouder in gesprek willen. De afspraak werd vorige week helaas afgezegd.

 

Ingrijpend

Afhankelijk zijn van een hulpmiddel dat het niet doet, is heel ingrijpend voor cliënten. Mensen kunnen niet langer genoegen nemen met de slechte service voor hun hulpmiddel, waarvan zij afhankelijk zijn voor al hun dagelijkse activiteiten. We hopen dat de wethouder dit ook inziet.

 

Meer informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Fatima Ouariachi (beleidsmedewerker Wmo) via f.ouariachi@clientenbelangamsterdam.nl.  

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel