Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

1 december 2020

Het PMA kijkt terug en vooruit

Meer dan ooit is belangenbehartiging voor mantelzorgers van belang omdat, tijdens de coronapandemie meer zorg op hun schouders is komen te liggen. Het Platform Mantelzorg Amsterdam blikt aan de hand van voorbeelden in de praktijk terug. Maar natuurlijk ook vooruit.      

 

Zoeken naar passende hulp

Een mevrouw belde ons voor hulp. Ze woonde al een half jaar bij haar dik 80-jarige ouders om ze zo te beschermen tegen het coronavirus. Geen thuiszorg, hulp in het huishouden of anderen kwamen over de vloer. Daarom zocht ze naar passende hulp voor haar ouders, zodat ze weer naar haar eigen huis terug kon keren. We hadden er niet zo maar een oplossing voor, omdat wat zij deed voor haar ouders, niet door allerlei verschillende mensen van buitenaf gedaan zou kunnen worden.

 

Verkouden medewerker

Een ander ongeveer even oud echtpaar kreeg wel de thuiszorg over de vloer, omdat ze zelf niet meer konden douchen of het huishouden doen. Ondanks hun protest kwam een verkouden medewerker zonder mondkapje bij hen thuis en zette de man onder de douche. Ook onder protest. Beiden kwamen met een dubbele longontsteking in het ziekenhuis terecht.

 

Het erbij laten zitten

Het is niet eenvoudig om kwetsbare mensen en ouderen te helpen in coronatijd. Iedereen is op zoek geweest naar de juiste ondersteuning of heeft het erbij te laten zitten. Heel lang hoefden thuiszorgmedewerkers geen mondkapje te dragen als ze geen klachten hadden. Dit zorgde voor veel onrust bij mensen.

 

Alles zelf moeten doen

We kennen mensen op leeftijd die nu geïsoleerd leven met hun gehandicapte partner en alles zelf moeten doen, omdat ze geen thuiszorg durven binnen te laten. Daarnaast zijn er gezinnen met meervoudig gehandicapte kinderen die geïsoleerd raken. Ouders en naasten lopen zo het risico om overbelast te raken.

 

Tekortschieten zorg en ondersteuning

We wisten natuurlijk al dat de zorg en ondersteuning tekortschoot voor mensen met een beperking en hun verwanten. Door de coronapandemie is dat nog maar eens heel duidelijk geworden. In het aanbod zit geen rek en het maakt eens te meer duidelijk, hoe kwetsbaar de sociale basis is. 

 

Signalen uit de praktijk

Door de coronacrisis konden we onze bezoeken in de stadsdelen en aan onze contacten niet voortzetten. Daarom hebben we zo veel mogelijk individueel en digitaal contact gehouden met sleutelpersonen en mantelzorgers om signalen uit de praktijk te verzamelen.

 

Activiteiten 2020

Aan het begin van het nieuwe jaar verschijnt ons jaarverslag over onze activiteiten in 2020. Een paar voorbeelden:  

 

  • Manifest Jonge Mantelzorgers 

Dit manifest hebben we ook voorgelegd aan het Jeugdplatform Amsterdam (JPA). Jonge mantelzorgers vallen buiten het werkterrein van het JPA en daarom gaan wij ons met het PMA in 2021 vol inzetten voor deze groep.

 

  • Visie op Verordening Zorg voor Jeugd Amsterdam 

Onze visie is dat de jonge mantelzorgers onderdeel moeten uitmaken van het preventief jeugdbeleid in Amsterdam. 

 

Plannen 2021 

Een kleine greep uit onze plannen voor volgend jaar:

 

  • Betrekken van de lid-organisaties van Cliëntenbelang Amsterdam

Om meer bewustwording over en begrip voor mantelzorgers te creëren, gaan we ook deze lid-organisaties meer betrekken bij ons werk.

 

  • Dienst doen als ‘kenniscentrum mantelzorg’

Aansluitend op de activiteit hierboven willen we als PMA ook meer functioneren als kenniscentrum op het gebied van mantelzorg binnen Cliëntenbelang Amsterdam en voor andere organisaties in het veld.

 

Malene3webedit.jpgMeer informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Malène Duijst (coördinator Platform Mantelzorg Amsterdam en Informele Zorg) op (020) 75 25 162 of via​​​​​​​m.duijst@clientenbelangamsterdam.nl.

icoon30-medewerker-linkedin.png icoon30-medewerker-twitter.png

 

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel