16 december 2025
Iedere stem horen: Dát is de basis voor menswaardige zorg
Op 24 november organiseerde ons Platform Cliëntenraden Langdurige Zorg Amsterdam (PCLZA) een bijeenkomst over het goed contact houden met de achterban. Vertegenwoordigers van 8 verschillende zorgorganisaties voerden hierover een mooi en open gesprek. Rineke Mesman, voorzitter van PCLZA: "Hoe zorgen we er zo goed mogelijk voor dat iedere stem gehoord wordt? Want dát is de basis voor menswaardige zorg.”
Relatie en vertrouwen centraal
LOC - adviseur Tiske Boonstra was ook weer van de partij. Ze schetste een beeld van de landelijke ontwikkelingen en benadrukte het belang van échte verbinding: “Belangenbehartiging begint bij mensen kennen en vertrouwen opbouwen. Tips om dat te bereiken? Maak contact op manieren die passen bij de doelgroep: van koffieochtenden en nieuwsbrieven tot een gezellige bowlingavond. Het gaat niet om kwantiteit, maar om kwaliteit – luister écht naar de verhalen die je hoort."
Praktijkervaringen uit Amsterdam
Martien Briët, voorzitter van de cliëntenraad van Zorggroep Amsterdam Oost (ZGAO) gaf een inkijkje in hoe medezeggenschap in de Amsterdamse praktijk vorm krijgt - met een noodgedwongen klein team. ZGAO haalt zoveel mogelijk signalen op met 1 raad, bestaande uit een mix van cliënten en vrijwilligers, meestal mensen die vroeger als professional in de zorg hebben gewerkt.
Zij halen signalen op uit 5 verschillende achterbannen. Briët: “We houden het zo klein mogelijk. En ook zo informeel mogelijk, daar waar het kan. Zo proberen we er met een klein team toch voor te zorgen dat iedereen zich gehoord voelt.
Het is een fijne mix, mensen die de zorg ontvangen werken samen met (oud-)professionals uit het veld om de geluiden van de cliënten zo goed mogelijk op te halen. De mix werkt ook zo goed, doordat de opdracht ‘Medezeggenschap’ en de eisen aan de cliëntenraden steeds hoger en abstracter worden. Samen lukt dat toch."
Belangrijkste inzichten
De bijeenkomst liet zien dat er veel creatieve oplossingen zijn om inspraak en samenspraak te realiseren, zelfs als het vinden van nieuwe leden lastig is. Tijdens de gesprekken kwamen waardevolle tips naar voren:
- Wees zichtbaar: deel resultaten via nieuwsbrieven, lokale krantjes of sociale media.
- Durf creatief te zijn: organiseer activiteiten die uitnodigen tot gesprek, ga bijvoorbeeld eens bowlen!
- Zoek samenwerking: met ondernemingsraden, vrijwilligers en ex-cliënten en vroegere medewerkers.
- Laat AVG geen barrière zijn: vraag toestemming voor de Cliëntenraad om contact op te nemen bij de intake en benut die mogelijkheden.
Samen verder
De conclusie van de avond? Er is één gouden tip: zoek de dialoog en werk samen met cliënten, bewoners, professionals, andere medezeggenschapsorganen, mantelzorgers, naasten en ex-cliënten. Zo bouwen we samen aan menswaardige zorg en sterke medezeggenschap.



