16 september 2013
Makelpunt promoot inzet ervaringsdeskundigheid
Het Amsterdams Makelpunt van Cliëntenbelang Amsterdam brengt sinds twee jaar vraag en aanbod op het gebied van ervaringsdeskundigheid bij elkaar. Het Makelpunt werft, selecteert, traint en begeleidt ervaringsdeskundigen voor en bij opdrachten in onderwijs, zorg en welzijn.
Makelen en trainen
Gedurende het project Makelen in Ervaringsdeskundigheid, dat in samenwerking met Zorgbelang Noord-Holland werd uitgevoerd, is in Amsterdam een poule van vijfentwintig ervaringsdeskundigen georganiseerd. Alle ervaringsdeskundigen die ingezet worden hebben een Masterclass aan de Hogeschool van Amsterdam gevolgd.
Dit was een training in het effectief en professioneel inzetten van ervaringsdeskundigheid in gastlessen, adviesklussen en in direct contact met cliënten. De ervaringsdeskundigen van het Makelpunt hadden vaak al opleidingen als Werken Met Eigen Ervaring, TOED en GEO met succes afgesloten. De Masterclass bracht in vijf bijeenkomsten verder verdieping aan en bood concrete handvatten in het toepassen van ervaringsdeskundigheid.
Welzijn
Bij het Makelpunt ligt de focus op de inzet van ervaringsdeskundigen in de welzijnssector. Door de veranderingen in deze sector, zoals de overgang van de AWBZ naar de WMO en de ambulantisering, krijgt welzijn een steeds grotere rol in het helpen van cliënten uit de GGz en de maatschappelijke opvang bij het vinden van wegen van herstel. Ervaringsdeskundigheid kan bij deze veranderingen een steun zijn door het perspectief van de cliënt steeds centraal te stellen.
In de opdrachten via het Makelpunt kunnen ervaringsdeskundigen laten zien wat de meerwaarde van hun inzet is binnen het sociale domein. Inmiddels zijn er opdrachten uitgevoerd bij Sociale Loketten, Schuldhulpverlening en in Sociale Pensions. Het Makelpunt werkt ook aan een betere productomschrijving van ervaringsdeskundigheid en professionaliseert de inzet daarvan.
Ervaringsdeskundige in de les
Het Amsterdamse Makelpunt leverde in de eerste helft van 2013 meer dan vijfenveertig keer een ervaringsdeskundige voor lessen aan de Hogeschool van Amsterdam. Als toekomstige hulpverleners is het voor studenten van belang direct van ervaringsdeskundigen te horen wat hem of haar heeft geholpen het leven weer op de rails te krijgen. Daarbij wordt ook duidelijk wat de rol van de hulpverlener daarin kan zijn. Ervaringsdeskundigen deden ook mee aan rollenspelen en assessments, of namen studenten mee op stap naar plekken waar zij de dag doorbrengen.
Samenwerking
Voor het kwartiermaken van de inzet van ervaringsdeskundigheid heeft de HvA twee ervaringsdeskundigen vanuit het Makelpunt in dienst genomen. Astrid Philips en Henrike Kowalk vormen de belangrijke schakel tussen de docenten/studenten en het Amsterdamse Makelpunt.
(Bron: nieuwsbrief Hogeschool van Amsterdam, 16 september 2013)