Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

11 september 2012

Meer transparantie bij uitvoering Bestuursambitie Langdurige Ouderenzorg

Cliëntenbelang Amsterdam wil dat de medeondertekenaars van de Bestuursambitie Langdurige Ouderenzorg de Amsterdammers regelmatiger en duidelijker informeert over de vooruitgang in de verbetering van de zorg in verzorgings- en verpleegtehuizen. Dit naar aanleiding van een rapport van de SP waarin de aanpak van de problemen in de ouderenzorg werd bekritiseerd. Er wordt wel degelijk vooruitgang geboekt, maar deze is te weinig zichtbaar voor de bewoners, hun familie en het personeel.

    

Cliëntenbelang Amsterdam heeft met wethouder Zorg Eric van der Burg afgesproken een aantal zaken in gang te zetten om de benodigde transparantie te realiseren:

  • Cliëntenbelang Amsterdam gaat er bij de zorgaanbieders op aandringen hun cliënten, familie en andere belangrijke partijen te informeren over nieuw personeel en nieuwe maatregelen ter verbetering van de dienstverlening. Ook moeten zij aangeven dat als er zaken zijn die nog niet gerealiseerd zijn, wanneer dit dan wel gebeurt. 
  • Cliëntenbelang Amsterdam roept binnenkort de bestuurders van de verschillende instellingen op bij elkaar te komen om verbeteringen en een mogelijke versnelling te bespreken.

 

Af van negatief imago

Eén van de speerpunten van de bestuursambitie is om het werken in de ouderenzorg af te helpen van het negatieve imago. Alleen daarom is het van groot belang iedereen goed en tijdig te informeren. Directeur Ad Warnar van Cliëntenbelang Amsterdam zegt hierover: “Wij willen sneller resultaten in de ouderenzorg zien, en daarvoor is die transparantie zo hard nodig. De successen die geboekt worden, helpen de ouderenzorg af te komen van het slechte imago. Mijn oproep aan de zorginstellingen is  daarom “Deel uw successen!” 

 

Meldpunt Cliëntenbelang Amsterdam

In het rapport bekritiseert de SP het functioneren van het meldpunt van Cliëntenbelang Amsterdam. Door de beperkte naamsbekendheid komen daar niet genoeg klachten binnen van bewoners én medewerkers van de instellingen die nodig zijn om de voortgang – of het gebrek daaraan – goed te monitoren, aldus de SP.

 

Ad Warnar: “De SP heeft daar zeker een punt, dat kan en moet ook veel beter. Binnen Cliëntenbelang Amsterdam werken wij daar heel hard aan. Maar de achterstand die wij de afgelopen jaren hebben opgelopen als gevolg van een fusie, bezuinigingen en reorganisatie, is niet in een paar maanden ingelopen. Daarom kunnen wij de helpende hand van de gemeente én politiek goed gebruiken.”lang Amsterdam heeft met wethouder Zorg Eric van der Burg afgesproken een aantal zaken in gang te zetten om de benodigde transparantie te realiseren:op aandringen hun cliënten, familie en andere belangrijke partijen te informeren over nieuw personeel en nieuwe maatregelen ter verbetering van de dienstverlening. Ook moeten zij aangeven dat als er zaken zijn die nog niet gerealiseerd zijn, wanneer dit dan wel gebeurt. enbelang Amsterdam roept binnenkort de bestuurders van de verschillende instellingen op bij elkaar te komen om verbeteringen en een mogelijke versnelling te bespreken.

Af van negatief imago
Eén van de speerpunten van de bestuursambitie is om het werken in de ouderenzorg af te helpen van het negatieve imago. Alleen daarom is het van groot belang iedereen goed en tijdig te informeren. Directeur Ad Warnar van Cliëntenbelang Amsterdam zegt hierover: “Wij willen sneller resultaten in de ouderenzorg zien, en daarvoor is die transparantie zo hard nodig. De successen die geboekt worden, helpen de ouderenzorg af te komen van het slechte imago. Mijn oproep aan de zorginstellingen is  daarom “Deel uw successen!” 

 

 

Deel dit artikel