Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

28 november 2014

Meldactie Thuiszorg leidt tot scherpere kwaliteitseisen

Op 30 oktober is ons rapport over de Meldactie Amsterdamse Thuiszorg besproken in de raadscommissie Zorg en Sport. Wethouder van der Burg is geschrokken van de uitkomsten. Hij vindt het niet acceptabel dat 20% van de respondenten ernstige klachten heeft over de kwaliteit van de hulp in de huishouding. Vandaar dat hij nieuwe kwaliteitseisen gaat stellen om de hulp in de huishouding beter en veiliger te maken.

Wij hebben erop aangedrongen dat cliënten voortaan zoveel mogelijk een vaste medewerker krijgen. De wethouder neemt deze aanbeveling nu over door het als opdracht op te nemen in het nieuwe inkoopbeleid dat vanaf 1 januari 2015 geldt.

Volgens Van der Burg zorgt de inzet van vaste medewerkers ook voor meer veiligheid. Het risico dat mensen de deur open doen voor iemand die zich voordoet als thuiszorgmedewerker wordt zo kleiner. 

Signaleringsfunctie

Vanwege de zwaardere eisen voor opname in een verpleeghuis blijven steeds meer mensen met een broze gezondheid thuis wonen. De leden van de raadscommissie maakten zich hier zorgen over: wie let er dan op hoe het gaat en of er misschien meer of andere hulp nodig is?

De wethouder wil dat thuiszorgorganisaties hulpen in dienst kunnen nemen die geschoold zijn in het signaleren van veranderingen in iemands gezondheid, en dus ook iets meer betaald krijgen. Waarschijnlijk zal het gaan om ongeveer 30% van het totaal aantal huishoudelijke hulpen.

Kwaliteitseisen planning en klachtafhandeling

De wethouder was heel beslist over de kwaliteit van de werkprocessen van thuiszorgorganisaties. Hij onderschrijft ons standpunt dat er geen excuus is voor slechte planning, tekortschietende klachtenafhandeling of slecht bereikbare medewerkers.

Over al deze zaken worden kwaliteitsafspraken gemaakt in de contracten tussen de gemeente en thuiszorgorganisaties. De gemeente controleert of de afspraken worden nagekomen.

Onafhankelijk klantwaarderingsonderzoek

De gemeente neemt nog een andere aanbeveling uit ons rapport over: het oordeel van de cliënt moet doorslaggevend zijn bij de beoordeling van de kwaliteit van hulp bij het huishouden. Daarom gaat de gemeente een klantwaarderingsonderzoek laten uitvoeren door een onafhankelijk bureau. Daar hebben wij ook voor gepleit.

Daarnaast zullen klachten worden gemonitord; dat wil zeggen in de gaten houden hoe de klachtafhandeling verloopt. De resultaten worden op de gemeentelijke website gepubliceerd, zodat cliënten de prestaties van de verschillende thuiszorgorganisaties kunnen vergelijken.

Lees ons rapport over de Meldactie Amsterdamse Thuiszorg

 

terug naar het nieuws overzicht »

 

Deel dit artikel