Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

29 april 2020

Minimale doorloopruimte: eerste stap naar voetgangersbeleid?

Het gemeentelijke concept-beleidskader ‘Ruimte voor de voetganger’ bepaalt dat de vrije doorloopruimte op voetpaden voortaan tenminste 1 meter 80 moet zijn. Een stap in de goede richting, want voorheen was er in het geheel geen norm voor de minimale breedte van de Amsterdams stoepen. Hier hebben veel organisaties, waaronder Cliëntenbelang Amsterdam lang voor gestreden. Maar er moet nog heel wat gebeuren, voordat er een echt voetgangersbeleid is.

 

De voorgestelde 1 meter 80 moet beschikbaar zijn als loopruimte voor voetgangers. Fietsnietjes, terrassen, straatmeubilair en andere ‘obstakels’ horen daar niet. Daarvoor moet extra ruimte gemaakt worden, of anders moeten ze achterwege blijven. Dit hebben we benadrukt in onze reactie op het gemeentelijke beleidskader ‘Ruimte voor de voetganger’.

 

Voetgangersbeleid nodig

Bart Weggeman (beleidsmedewerker Toegankelijkheid): “Wij zien de minimale vrije doorloopruimte als eerste aanzet tot een echt voetgangersbeleid, net zoals dat er is voor fietsers. Bij elk serieus beleidsplan hoort een uitvoeringsprogramma, waarin doelen staan en hoe die te bereiken zijn.

 

Want het is fijn dat nieuwe stoepen breder worden, maar er moet ook handhaving zijn als fietsers, scooter- of motorrijders die ruimte meteen weer inpikken door er te parkeren. Ook moeten er duidelijke afspraken komen om het ‘Netwerk voetganger’ aan de norm voor de doorloopruimte te laten voldoen.”

 

Gedrag van fietsers

In onze reactie op het beleidskader hebben we nog een oproep gedaan. De gemeente moet de ogen niet sluiten voor de belemmeringen die mensen met én zonder een beperking nu ondervinden van fietsers. Geef de voetganger voorrang boven de fietser en maak duidelijk dat de stoep het domein van de voetganger is. 

 

Weggeman: “Ambtenaren hebben nog te vaak een schouderophalende houding. Zo van ‘fietsers die op de stoep fietsen, dat is nou eenmaal de Amsterdamse mentaliteit’.”

 

Foutje bedankt!

Binnen het ambtelijk apparaat is nog veel bewustwording nodig. Zo is niet iedereen is op de hoogte van de nieuwe regels. Weggeman: “Bij de herprofilering van de Prins Hendrikkade waren alle partijen het eens over een voetpad van 1 meter 80. Een paar maanden na de oplevering worden er opeens fietsnietjes geplaatst. Weg vrije doorloopruimte!

 

Tekst loopt door onder de foto.

 

voetpad Prins Hendrikkade.jpg

 

En in het nieuwe Touwbaanpark op Oostenburg kreeg de fiets wel erg veel ruimte. Een breed tweerichtingsfietspad, met daarnaast 1 meter voetpad. Elkaar passerende voetgangers kunnen niet anders dan op het fietspad lopen.”

 

touwbaanpark te breed fietspad.jpg

 

Bart1web.jpg

Meer informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Bart Weggeman (beleidsmedewerker Toegankelijkheid en Mobiliteit) op (020) 75 25 151 of viab.weggeman@clientenbelangamsterdam.nl

icoon30-medewerker-linkedin.png icoon30-medewerker-twitter.png

 

 

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel