Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

16 december 2020

Nieuw beleid hulpmiddelen Zilveren Kruis: nog geen oplossing voor kwetsbare cliënten

Klanten van zorgverzekeraar Zilveren Kruis moeten incontinentie- en verbandmaterialen of diabeteshulpmiddelen vanaf 1 januari online bestellen bij een gecontracteerde leverancier. Ze hebben geen recht meer op een vergoeding als ze hun hulpmiddelen via de apotheek geleverd willen krijgen. Cliëntenbelang Amsterdam vreest voor de gevolgen van dit nieuwe beleid voor kwetsbare cliënten die minder zelfredzaam zijn. We hebben Zilveren Kruis gevraagd om met een oplossing te komen voor deze specifieke groep.  

 

Een groot deel van de verzekerden kan prima zelf digitaal of telefonisch hulpmiddelen regelen. Maar een beperkte groep (kwetsbare) cliënten - bijvoorbeeld laaggeletterden en mensen die digitaal niet vaardig of (beginnend) dementerend zijn - dreigt tussen wal en schip te geraken.

 

Deze groep zal toch hiervoor zorg nodig hebben van de huisarts en apotheker in de eigen wijk. Van een vertrouwd gezicht op een vertrouwd adres waar mensen terecht kunnen.

 

Veel dozen hulpmiddelen in huis

Herman Klein Tiessink, beleidsmedewerker zorg bij Cliëntenbelang Amsterdam: “We hebben er begrip voor dat een verzekeraar streeft naar kostenbesparing door efficiënt te werken. Maar het lijkt er nu op dat Zilveren Kruis kwetsbare cliënten, waarvoor wij voor opkomen, over het hoofd ziet.

Mensen die klein wonen krijgen straks voor 3 maanden vele dozen met hulpmiddelen in huis. Kwetsbare mensen die voor het eerst hulpmiddelen krijgen, moeten met een onbekende bellen voor uitleg. Dat zullen ze niet snel doen. In acute gevallen kan het nieuwe beleid leiden tot schrijnende situaties. Denk hierbij aan spoedleveringen voor wond- of katheterisatiemateriaal.”

 

Nog geen duidelijkheid

Herman vervolgt: "Met apothekersorganisatie FBA en de Amsterdamse Huisartsen alliantie hebben we afgelopen jaar gesproken met medewerkers van Zilveren Kruis. Zij hadden begrip voor de situatie. Ze gaven aan cliënten en zorgverleners voor het einde van het jaar te zullen informeren over waar cliënten terecht kunnen.

 

De brief is inderdaad verstuurd, maar helaas ontbrak deze informatie voor kwetsbare groepen. Begin van deze maand hebben per brief hierover navraag gedaan bij het hoofd Inkoop van Zilveren Kruis. We zijn benieuwd naar hun reactie."

Herman2web.jpgMeer informatie​​​​​​​

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Herman Klein Tiessink (beleidsmedewerker Zorg & Welzijn) op (020) 75 25 165 of via​​​​​​​h.kleinti@clientenbelangamsterdam.nl

icoon30-medewerker-linkedin.png icoon30-medewerker-twitter.png

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel