23 maart 2020

Nieuw type tram: oprijplanken niet veilig genoeg

Op 5 maart hebben we met zes ervaringsdeskundigen met verschillende beperkingen de nieuwe tram getest op toegankelijkheid. Grootste minpunt: de automatische oprijplanken zijn niet veilig genoeg waardoor de tram niet helemaal toegankelijk is. Advies van ervaringsdeskundigen in een vroeg stadium helpt om dit te voorkomen. 

 

De nieuwe tram is een zogenaamde tweerichtingstram met deuren aan beide zijden en aan beide kanten een bestuurderscabine. Hij heeft maar liefst twee rolstoelplekken en meerdere 'gereserveerde' zitplaatsen'. De tram oogt ruim, voelt stabiel aan en maakt niet veel herrie tijdens het rijden. Alle knoppen en ov-chipkaartpunten zitten op de goede hoogte. Er is voldaan aan alle toegankelijkheidsregels. Helaas zijn er geen regels waaraan oprijplanken moeten voldoen.

 

Voldaan aan de eisen en toch niet toegankelijk

Er zijn automatische oprijplanken geïnstalleerd in de tram, zoals verplicht is. Maar deze zijn wat ons betreft niet veilig genoeg. Er zijn twee knelpunten. Op niet-verhoogde haltes is de oprit te steil. Hiervoor is een handmatige plank nodig, zoals nu in de Combino-tram zit. Deze is dan helaas niet zelf door een reiziger te bedienen. Daarnaast is de drempel tussen de plank en de vloer van de tram zo groot dat de wieltjes van een handbewogen rolstoel blijven steken. Het GVB heeft toegezegd met de fabrikant uit te gaan zoeken hoe de drempel lager of minder steil gemaakt kan worden.

 

Herkenbaarheid voor slechtzienden matig

Ook visueel is er ruimte voor verbetering. Een aantal trams krijgt een 'R-Net beschildering’, met veel zwart, grijs en rood in de huisstijl. De zichtbaarheid van vooral de deuren (rood op zwart) is een probleem. De GVB-huisstijl (met blauw op wit) heeft dat probleem niet. We hebben vraagtekens of het kleurgebruik binnenin de tram voldoende contrasterend en niet-verblindend is. Net als in de metro's is er veel wit, grijs en roestvrijstaal toegepast. Dat is minder contrasterend dan de blauwe stangen in de oude Combino-trams.

 

Nog geen echte testrit

Hoewel we één rondje op het terrein hebben gereden, was het nog geen echte testrit. Omdat de displays in de tram en het halte-afroepsysteem niet aan stonden, hebben we dat niet kunnen testen. We hebben nog vraagtekens of reizigers met een auditieve of visuele beperking voldoende informatie krijgen. Bijvoorbeeld een hoorbaar en zichtbaar signaal als de stopknop is ingedrukt.

 

Dringend advies: neem ervaringsdeskundigheid serieus

Ons dringende advies aan de Vervoerregio, de vervoerders, maar ook gemeenten is: neem ervaringsdeskundigheid serieus. Zorg dat de adviesmomenten op het goede moment komen, niet als alles al besloten of besteld is. Dat bespaart geld, verbetert de kwaliteit van het vervoer voor iedereen en levert een grotere tevredenheid op.

 

Bekijk hier een filmpje van de nieuwe tram.

Of lees meer op Wikipedia over de Amsterdamse gelede tram 15G

 

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel

 

 

 

Regelgeving onduidelijk

 

Het Besluit Toegankelijkheid Openbaar Vervoer schrijft alleen een ‘onbelemmerde toegang’ voor, maar niet hoe die gerealiseerd moet worden. Er is nog geen wettelijke verplichting om (alle) haltes toegankelijk te maken. Ook is er onvoldoende vastgelegd hoe haltes en materieel goed op elkaar afgestemd worden en wie daarvoor de verantwoordelijkheid heeft. Er is geen verplichting om dit door belanghebbende gebruikers (ervaringsdeskundigen) te laten testen. Een motie van CU en CDA in de tweede kamer moet daar verandering in brengen.