9 juni 2015
Nieuwe aanbesteding van hulpmiddelen Wmo
De Wmo hulpmiddelen onder meer rolstoelen, scootmobielen en tilliften - zijn door de gemeente Amsterdam Europees aanbesteed. Per 1 juni a.s. gaan de nieuwe contracten in met vier leveranciers. Daar zitten de drie huidige leveranciers bij: Medipoint (Harting Bank), JenS Beenhakker, Welzorg, en een nieuwe leverancier: Meyra. Als nieuwe klant kunt u kiezen uit de vier leveranciers; bent u een bestaande klant dan kunt u bij uw huidige leverancier blijven. U hoeft dan dus niet van leverancier te wisselen.
Nieuwe afspraken
De gemeente huurt de meeste hulpmiddelen van de leveranciers tegen een vast tarief, waarin onderhoud, reparaties en verzekering zijn opgenomen. De tarieven voor veel hulpmiddelen zijn bij deze aanbesteding lager geworden, maar wel met dezelfde afspraken over kwaliteit.
Kwaliteit voor gebruikers
Wij hebben in het voorjaar tijdens gesprekken met de gemeente gebruikerservaring ingebracht: cliënten hebben aangegeven wat voor hen belangrijk is bij de kwaliteit van dienstverlening. Een hulpmiddel dat defect is, moet snel gerepareerd worden. Leveranciers moeten goed bijhouden wat de stand van zaken is als er onderdelen besteld worden voor een reparatie.
Voor gebruikers betekent dit dat ook de maximale eigen bijdrage voor de hulpmiddelen, veelal lager zal uitvallen. De huidige tarieven kunt u hier terugvinden.
Gewenningsles
Voortaan zijn de leveranciers verplicht om bij aflevering van scootmobielen, elektrische rolstoelen en (elektrische) driewielfietsen een gratis gewenningsles aan te bieden. Zodat gebruikers hun hulpmiddel veilig leren gebruiken. Als het nodig is, kunnen er meerdere lessen gegeven worden.
Keuzevrijheid en kwaliteit
De gemeente Amsterdam gaat nieuwe cliënten informeren over de kwaliteit van dienstverlening van deze leveranciers. Per kwartaal maakt de gemeente op haar website bekend hoe het gesteld is met de kwaliteit van de vier leveranciers.
Dit vindt plaats op basis van klachten, tevredenheid van gebruikers en informatie over onder meer de snelheid van reparaties. De gemeente vraagt gebruikers of ze tevreden zijn over de aflevering van hun hulpmiddel heeft afgeleverd en om advies. Zo kunnen nieuwe cliënten goed geïnformeerd kiezen voor een leverancier.
Nieuw is dat ook cliënten die veel complexe voorzieningen nodig hebben, in de nabije toekomst kunnen kiezen tussen de vier leveranciers.