20 augustus 2025
Nieuwe lidorganisatie: Hart voor Gehoor
Eerder dit jaar hebben we een nieuwe lidorganisatie mogen verwelkomen: Hart voor Gehoor. In dit artikel vertelt oprichter Jolanda Peper meer over het ontstaan ervan en over waarom ze lid zijn geworden van onze vereniging: "We hopen gebruik te mogen maken van de kennis binnen Cliëntenbelang Amsterdam. En daar waar wij misschien een steetje kunnen bijdragen, zullen we dat uiteraard met plezier doen."
Kun je iets vertellen over je eigen organisatie en leden?
Uit ‘Prevalentie van gehoorverlies in Nederland’ van Veiligheid NL (2020) blijkt dat naar schatting 13% van de Nederlandse bevolking van 40 jaar en ouder, oftewel 1,2 miljoen mensen in 2020, lijdt aan gehoorverlies in allerlei varianten en met uiteenlopende problemen van dien, per leeftijd verschillend.
Dit kwam ook naar voren in een buurtinitiatief in Amstelveen. Het probleem slechthorendheid kreeg steeds meer aandacht. Het heeft gevolgen voor sociale contacten, kwaliteit van leven, ‘meedoen’, scholing en werk. Er is niet veel bekend over gehoorverlies en de problemen die daardoor kunnen ontstaan.
Er zijn meestal geen ondersteunende gehoorvoorzieningen in gebouwen, buurthuizen en theaters. Ook op basis van het buurtinitiatief in Amstelveen is Hart voor Gehoor ontstaan. Mét en door ervaringsdeskundigen. We bieden een platform waarbij geïnteresseerden zich kunnen aansluiten.
We organiseren bijeenkomsten om elkaar te ontmoeten, ervaringen te kunnen delen en van elkaar te leren. Maar meer kennis vergaren kan ook via deskundigen die een onderwerp behandelen.
Waarom zijn jullie lid geworden van Cliëntenbelang Amsterdam?
Hart voor Gehoor is een organisatie die bestaat uit vrijwilligers. Als enige goed horende ben ik de oprichter en coördinator van Hart voor Gehoor. Als vrijwilliger moet je je méér bewijzen dan wanneer je een professionele organisatie bent, met een communicatieafdeling, medewerkers en kennis op verschillende gebieden.
Ik hoop via Cliëntenbelang mee te kunnen liften op andere organisaties die zich ook inzetten voor het welzijn van mensen met een beperking of ziekte. En samen ondersteuning bieden in de kwaliteit van leven en het meedoen aan de samenleving.
Wat zijn jullie belangrijkste doelstellingen voor de komende tijd?
De belangrijkste doelstellingen zijn de bijeenkomsten vorm te geven: bijeenkomsten waarover deelnemers nét zo tevreden zijn als de vorige keren. Waar ze voldoening halen uit het lotgenotencontact en tevreden zijn over de verkregen informatie en gezelligheid.
Om bekender te worden nemen we deel aan beurzen en netwerkcontacten om te laten zien dat we er zijn en ook wat we doen. We werken met andere organisaties samen in 'Better Together Amstelveen'. In het kader van de Week van de Ontmoeting krijgen we een driegangendiner aangeboden op 29 september door Thuisgekookt! Uit eten gaan is meestal lastig bij gehoorverlies, omdat deelnemen aan gesprekken moeilijk gaat.
Tijdens het diner op 29 september is hiermee rekening gehouden. Zo zullen er schrijftolken zijn, waardoor dit wél mogelijk is. Wellicht dat personen met gehoorproblemen daardoor in de toekomst weer vaker uit eten kunnen, mét een schrijftolk.
Op 25 september is er een Hoor - Tea. GGMD voor doven en slechthorenden geeft een workshop over dat er meer is dan ‘alleen een gehoorapparaat’. Op 5 november gaan we oefenen met communiceren op een andere manier. Dat wordt zoals altijd informeel, gezellig en leerzaam.
Het belangrijkste is dat er meer aanadacht komt voor personen met gehoorverlies en dat de kennis over het omgaan met slechthorendheid groeit. In september gaan we ons richten op jongeren met gehoorproblematiek. Een doelgroep die zorgwekkend groeit.
Tekst loopt door na de foto.
Training over anders omgaan met gehoorverlies voor de gemeenten Amstelveen en Aalsmeer in samenwering met Slechthorend Amsterdam.
Hoe willen jullie je rol als lidorganisatie gaan invullen?
We hopen gebruik te mogen maken van de kennis binnen Cliëntenbelang Amsterdam. En daar waar wij misschien een steentje kunnen bijdragen, zullen we dat uiteraard met plezier doen. Alleen is het voor mij op dit moment nog een ontdekkingsreis op welke manier wij onze rol als lidorganisatie kunnen vormgeven.
Binnenkort is er nadere kennismaking, waarop ik me dan ook erg verheug. Ik ben er altijd van overtuigd geweest dat we altijd samen sterker zijn en dat we door het bundelen van krachten nog sterker kunnen worden.