Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

6 oktober 2014

Nieuwe stadsloketten ingericht volgens hoogste toegankelijkheidsnormen

De gemeente Amsterdam brengt de meer dan veertig verschillende gemeentelijke loketten terug naar zeven uniforme stadsloketten. Hier kunnen cliënten voor alle gemeentelijke diensten en producten terecht. Voor alle nieuwe loketten vraagt de gemeente het Internationale Toegankelijkheid Symbool (ITS) aan. Het is een enorm winstpunt dat het niet ter discussie staat of de loketten al dan niet gecertificeerd moeten zijn. Voorheen moesten we vaak stevig lobbyen om enige toegankelijkheidsmaatregelen voor elkaar te krijgen. De gemeente geeft nu een duidelijk signaal af: toegankelijkheid is belangrijk.

Wij zijn vanaf het begin betrokken bij het project 'Eén Stad, Eén Dienstverlening'. Op ons advies komt in de grootste spreekkamer een brede schuifdeur, zodat de kamer makkelijk toegankelijk is voor scootmobielen. Eén van de inloopbalies krijgt een hoog-laagbalie, zodat rolstoelers en scootmobielen goed terecht kunnen.

Het voordeel van een in hoogte verstelbare balie is dat de balie weer teruggezet kan worden naar een hoogte van 110 centimeter, wat verplicht is volgens de veiligheidsnormen van de Arbowet. Er is nog een voordeel: het argument dat een lage balie tussen allemaal hoge balies er niet mooi uitziet, gaat op deze manier niet op.

Proeflocatie Nieuw-West ziet er goed uit

Peter Kooij, projectleider van de nieuwe stadsloketten, leidde Cliëntenbelang Amsterdam rond door de proeflocatie in Nieuw-West. Vertegenwoordigers van de stadsdeelgroepen uit Oost, Zuid en West waren ook aanwezig. We waren onder de indruk van het resultaat, maar hadden nog een paar verbeterpunten.

Door deze over te nemen gaat de gemeente op sommige punten zelfs verder dan de ITS-eisen. Tips over de toegankelijkheid voor mensen met een visuele beperking, zoals goed kleurcontrast en indirecte verlichting, neemt ze zeer serieus. Voor de gebouwen met een lift is ons advies overgenomen om goed voelbare knoppen, braille en spraak toe te passen.

Aandacht voor sociale dienstverlening

De gemeente besteedt veel aandacht aan de dienstverlening in de nieuwe stadsloketten. GGz-ervaringsdeskundigen van Cliëntenbelang hebben meegewerkt aan een training voor baliemedewerkers om goed om te gaan met mensen met een GGz-achtergrond.

De gemeente traint veiligheidsmedewerkers om ook assistentie te bieden aan mensen die zich niet goed kunnen oriënteren of niet zelfredzaam zijn.

Meer locaties nodig voor zorgdienstverlening

We hebben bij de gemeente gepleit om de zorgdienstverlening op méér locaties dan de zeven stadsloketten aan te bieden. De zorg wordt immers juist op wijkniveau in 22 gebieden georganiseerd. Wij vinden dat kwetsbare Amsterdammers niet te lang moeten reizen. De gemeente heeft dit opgepakt, en werkt aan een oplossing.

 

terug naar het nieuws overzicht »

 

Deel dit artikel