Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

30 mei 2016

Nieuws van onze cliëntondersteuners

Wat leeft er onder cliënten? De afdeling Cliëntondersteuning krijgt dagelijks vragen en klachten binnen. Hieronder een greep uit de telefoontjes van afgelopen maand.

Zorgverzekeraars weigeren vaak Pgb toe te kennen
Cliënten die voorheen een Persoonsgebonden budget (Pgb) via de AWBZ kregen, moeten nu hiervoor een beroep doen op hun zorgverzekeraar. Maar de zorgverzekeraars hebben in een reglement afgesproken dat mensen alleen een Pgb krijgen voor niet-planbare zorg.

Mensen die planbare thuiszorg nodig hebben, moeten de thuiszorg inschakelen. Dit is heel schrijnend voor cliënten die hun zorg uitstekend geregeld hebben; met bekende hulpen die ze zelf uitgezocht hebben, en die ze goed kennen. Zij moeten nu noodgedwongen overstappen naar de thuiszorg.

Wij helpen verschillende cliënten door klachten in te dienen bij de zorgverzekeraar. Deze zijn tot nu toe allemaal afgewezen. We zijn nu met de volgende stap bezig, namelijk door de klachten in te dienen bij de Geschillencommissie Zorg.

Cliënt betaalt eigen bijdrage over niet-gewerkte uren huishoudelijke hulp
Een huishoudelijke hulp van een Amsterdamse thuiszorgaanbieder komt regelmatig onaangekondigd niet opdagen. Soms kreeg de cliënt twee weken achter elkaar geen huishoudelijke hulp.

Desondanks heeft de thuiszorgaanbieder voor deze niet-geleverde hulp wel een rekening ingediend bij de gemeente. Met als gevolg dat de cliënt ook voor de niet-gewerkte uren een eigen bijdrage moet betalen aan het CAK.

Uit ontevredenheid over de dienstverlening is de cliënt overgestapt naar een andere zorgaanbieder. Toch blijven de rekeningen van het CAK komen, omdat de zorgaanbieder kennelijk niet heeft doorgegeven dat mevrouw is overgestapt.

We hebben de cliënt geholpen door een klachtbrief te schrijven aan de zorgaanbieder met het verzoek de fouten zo snel mogelijk te herstellen. Het CAK kan dan de teveel betaalde eigen bijdrage terugstorten. Er gaat ook een klachtbrief naar de gemeente, die eindverantwoordelijk is.

Transvision houdt zich niet altijd aan indicatie deur-tot-deur
We krijgen regelmatig klachten over vervoersbedrijf Transvision van cliënten met een indicatie voor deur-tot-deur vervoer. Zij horen zonder onderbrekingen te worden vervoerd, maar krijgen desondanks regelmatig te maken met te lange ritten met omwegen en tussenstops.

Heeft u vergelijkbare problemen? Neemt u dan contact op met onze afdeling Cliëntondersteuning.

 

terug naar het nieuws overzicht »

 

Deel dit artikel