Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

22 maart 2016

Nog veel vragen bij cliëntenraden over zorginkoop

Cliëntenraden in de langdurige zorg hebben nog veel vragen over hun rol bij de zorginkoop. Maar niet alleen zij. Ook zorgkantoor Zilveren Kruis is nog zoekende. Dat bleek tijdens de themabijeenkomst ‘Cliëntenraden handvatten bieden om effectief mee te denken’ op 21 maart Het Platform Cliëntenraden in de Langdurige Zorg organiseerde de bijeenkomst.

“Het is allemaal nog nieuw, aldus Petra Meijer, zorginkoper voor de langdurige zorg bij Zilveren Kruis. “Wij vinden de inbreng van de cliëntenraden heel belangrijk. Want we zijn ervan overtuigd dat we op die manier zorgaanbieders dwingen om de belangen van de cliënten voorop te stellen.”
 
 

Wie is de cliënt?

Wie is eigenlijk de cliënt, vroeg een van de deelnemers zich af. Degene die zorg ontvangt of de instelling? Het antwoord was helder: de bewoner. En de instelling is de leverancier. Maar het zorgkantoor en de instelling maken de afspraken over de zorg, niet de cliënt. 
 
Marloes de Ruiter, programmamanager kwaliteit VGZ/GGZ bij Cordaan, deed uit de doeken hoe Cordaan het aanpakt. De teams maken een zelfanalyse en deze wordt voorgelegd aan de voorzitter van de cliëntenraad en van de verwantenraad. Zo ontstaat er een gezamenlijk gedragen verbeterplan. Kwaliteitsverbeteringen komen nu niet meer uit de lucht vallen, maar hebben voortdurend de aandacht van alle betrokkenen.

Stem laten horen

Onder leiding van Henk Smet, expert zorggeld bij LOC Zeggenschap in Zorg, ging het andere deel van de aanwezigen met elkaar in gesprek over hoe je de stem van de cliëntenraad kunnen laten horen bij het zorgkantoor. Samen optrekken met de zorgaanbieder heeft de voorkeur bij iedereen, maar de meningen verschillen over het contact met het zorgkantoor. Is rechtstreeks contact tussen zorgkantoor en cliëntenraad wel nodig? Is het zorgkantoor een troef als je er met de zorgaanbieder niet uit komt?
 
 

Vervolg

De bijeenkomst, die werd bijgewoond door meer dan 50 cliëntenraadleden uit Amsterdam, Zaanstreek/Waterland en Amstelveen e.a., vraagt zeker nog om een vervolg. Er is nog veel winst te behalen op het gebied van beïnvloeding van de zorginkoop door cliëntenraden. Zilveren Kruis is graag bereid om daarover mee te denken.

 

terug naar het nieuws overzicht »

 

Deel dit artikel