Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

4 juli 2017

Onvrede over slechte toegankelijkheid indicatiebureau

Regelmatig ontvangen wij klachten over de slechte toegankelijkheid van het Indicatie Adviesbureau Amsterdam (IAB). We zijn met het IAB en de gemeente in gesprek gegaan. De gemeente bleek geen eisen gesteld te hebben aan toegankelijkheid in het contract met het IAB. Na een ingezonden brief in Het Parool kwam de kwestie in een stroomversnelling. Wethouder Zorg Van der Burg wil een onderzoek en de gemeenteraadsfractie van de SP diende een motie in.

 

Hellingbaan Indicatie AdviesbureauHoewel wij de kwestie al eerder dit jaar aankaartten bij het IAB en de gemeente, kwam het IAB pas met toezeggingen na grote maatschappelijke druk. Ze gaan nu onderzoeken of er een hefplateau kan komen. Verder bekijken ze of ze afspraken in het stadsloket in Osdorp kunnen maken. Ook willen ze meer rekening houden met de beperkingen van mensen door flexibeler afspraken in te plannen.

 

Ingezonden brief

Een stevige ingezonden brief van publicist Petra Jorissen in Het Parool schudde de gemeenteraad wakker. Zij beschrijft daarin welke opstakels een rolstoelafhankelijke vrouw moet nemen voor en tijdens het herindicatiegesprek. Dit beeld komt overeen met de klachten die wij binnenkrijgen.

 

Ongelijkwaardige behandeling

Voor het gebouw in Osdorp is een provisorische hellingbaan; te krap voor scootmobielen en te steil om zelfstandig met een handbewogen rolstoel naar boven te rijden. De trap mist bovendien een goede leuning. Binnen is geen bruikbaar rolstoelgeschikt toilet. Wij vinden dat je ongelijkwaardig wordt behandeld als je afhankelijk bent van iemand anders om binnen te komen.

 

Tweederangs burger

Naast de klachten over de toegankelijkheid klagen mensen ook over de starre planning, waarbij onvoldoende rekening wordt gehouden met bijvoorbeeld persoonlijke verzorging. En over de bejegening: keuringsartsen zijn bot en tijdens het gesprek kan er nog geen glaasje water af. 

 

Door de slechte behandeling krijgen mensen met een beperking het gevoel een ‘tweederangs burger’ te zijn. Het IAB moet echt haar beleid en haar gedrag veranderen. We blijven een vinger aan de pols houden.

 

Meer informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Bart Weggeman (beleidsmedewerker sociale en fysieke toegankelijkheid) op (020) 75 25 151 of via b.weggeman@clientenbelangamsterdam.nl.

icoon30-medewerker-linkedin.png icoon30-medewerker-twitter.png

 

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel