11 december 2019

Openbaar vervoer voor mensen met beperking slechter

In 2018 is de Noord-Zuidlijn in gebruik genomen en is er veel veranderd in het lijnennet van het openbaar vervoer. Sindsdien ervaren mensen met een beperking dat het openbaar vervoer er voor hen op achteruit is gegaan. Uit onderzoek via ons digitale klantenpanel blijkt dat 48% van de deelnemers aan het onderzoek dat vindt.  

 

Hun ervaringen en aanbevelingen hebben we gebundeld in het ‘ZwartWitboek Openbaar Vervoer Amsterdam’. Dit hebben we gisteren tijdens een vergadering van de Vervoerregio Amsterdam aan de leden aangeboden. 

 

Oorzaken

De oorzaken van deze achteruitgang zijn onder meer:

  • De loopafstand naar haltes van trams en bussen is in veel gevallen groter geworden. In sommige gevallen is de afstand verdubbeld van 400 naar 800 meter. Voor veel ouderen die slecht ter been zijn of mensen met een fysieke beperking is dat een te grote afstand om te overbruggen.
  • Reizigers moeten vaker overstappen op slecht toegankelijke stations en haltes, waardoor het halen van aansluitend vervoer nog moeilijker of zelfs onmogelijk wordt.
  • De inzet van oude ontoegankelijke trams door het GVB op sommige lijnen die daardoor volledig onbruikbaar zijn voor veel mensen met een beperking.
  • Niet-werkende uitschuifplanken in bussen en kapotte liften op stations, waardoor mensen in een rolstoel niet met de bus meekunnen of op perrons kunnen komen.
  • Gebrekkige en onbetrouwbare reisinformatie.
  • Klantonvriendelijkheid van het personeel ten opzichte van reizigers met een beperking.  

 

Gevolgen verontrustend

Het is verontrustend dat hierdoor een flink aantal mensen met een beperking niet meer op bepaalde bestemmingen komt, het openbaar vervoer zelfs helemaal mijdt en meer van het aanvullend openbaar vervoer gebruik is gaan maken.

 

Aanbevelingen

De deelnemers aan het onderzoek hebben ook tal van aanbevelingen gedaan als het gaat om de toegankelijkheid van het openbaar vervoer. Een aantal voorbeelden:

  • Toegankelijkheid moet veel duidelijker worden vastgelegd in concessievoorwaarden en Programma’s van Eisen voor aanbestedingen van het openbaar vervoer en combinatiehaltes voor trams en bussen.
  • Los (al bekende) problemen op, zoals de te grote ruimte tussen de voertuigen en haltes, niet-functionerende oprijplanken voor rolstoelgebruikers en het ontbreken van blindegeleidelijnen.
  • Stem projecten en plannen goed af. Toegankelijkheid stopt niet bij een project- of gemeentegrens. Bijvoorbeeld bij bouwprojecten in de openbare ruimte of de recente verbouwing van het Amstel Station.
  • Zorg voor een betere aansluiting van doelgroepenvervoer op het openbaar vervoer.

 

Voor iedereen toegankelijk

Wij hebben erbij de Vervoerregio Amsterdam op aangedrongen om ervoor te zorgen dat het openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk is. Alleen zo kan er recht worden gedaan aan het VN-verdrag voor de rechten van mensen met een beperking dat de Eerste en Tweede Kamer in 2016 hebben geratificeerd.

 

Dit verdrag bepaalt dat de inrichting van onze samenleving ‘inclusief’ moet zijn, zodat iedereen naar behoefte eraan kan deelnemen. Met of zonder beperking.

 

  

Bart1web.jpgVoor meer informatie

Voor meer informatie over het onderzoek kunt u contact opnemen met Bart Weggeman (beleidsmedewerker Toegankelijkheid & Mobiliteit op (020) 75 25 151 of via

b.weggeman@clientenbelangamsterdam.nl

icoon30-medewerker-linkedin.png icoon30-medewerker-twitter.png

 

 

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel

 

 

 

 

Alle antwoorden op de vragen uit het onderzoek kunt u lezen in deze rapportage.

 

En lees ook het artikel op Parool.nl 'Openbaar vervoer slechter voor mensen met een beperking sinds Noord/Zuidlijn'. Of het artikel (PDF) uit Het Parool van 11 december 'Bus tram metro lastig toegankelijk'.