Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

24 februari 2013

Opnieuw aandacht voor toegankelijkheid OV

Al jaren zetten wij ons in voor een betere toegankelijkheid van het openbaar vervoer in Amsterdam. Door onze lobby maakt ook GroenLinks daar meer werk van. Dit is terug te zien in hun initiatiefvoorstel `Amsterdam 10 maal toegankelijker`. Cliëntenbelang Amsterdam heeft hier ook inhoudelijk aan bijgedragen.

 

Een paar punten op een rijtje:

  • Voer de Checklist Toegankelijkheid in de Openbare Ruimte in alle stadsdelen in. Zorg dat deze checklist een uitgangspunt bij inrichting en groot onderhoud, en een hulpmiddel bij beheer van de openbare ruimte is, zodat tijdig en grondig rekening kan worden gehouden met alle aspecten van toegankelijkheid in de openbare ruimte.
  • Ga als gemeente en stadsdelen in gesprek met verschillende belangenorganisaties over het beter organiseren van inspraak van ervaringsdeskundigen wanneer het gaat om verschillende aspecten van toegankelijkheid, bijvoorbeeld via zogenaamde functionaliteitscommissies of ergonomiecommissies.
  • Sluit met het GVB een convenant over een toegankelijk openbaar vervoer en neem bij de gunning van de Consessie voorwaarden op over toegankelijkheid. Daarbij is bewustzijn en scholing van GVB-personeel ten aanzien van toegankelijkheid van groot belang. Veel rolstoelgebruikers of mensen die met een blindenstok of blindengeleidehond lopen, ervaren het openbaar vervoer niet als

 

Lees hier het gehele intiatiefvoorstel

 

Raadsadres

Voor Amsterdam is in 2006 vastgesteld dat 51% van de bushaltes moet worden aangepast. Dit is uitgewerkt in een in 2010 bestuurlijk vastgesteld halteplan voor het aanpassen van 918 haltes. De uitvoering van dit plan ligt stil. Alle reden voor Cliëntenbelang Amsterdam een raadsadres naar de gemeenteraad te sturen, waarin wij de raadsleden oproepen snel over te gaan tot verdere uitvoering van het halteplan.

 

Lees hier ons raadsadres

 

Deel dit artikel