Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

3 maart 2014

Oudere Amsterdammers vertellen gemeente hun verhaal

Het nieuwe zorgstelsel heeft invloed op het leven van vele Amsterdammers en dus ook op dat van ouderen. Op 17 februari jl. vonden bij de gemeente Amsterdam rondetafelgesprekken plaats tussen zeven oudere Amsterdammers en 40 gemeenteambtenaren, stadsdeelraadsleden, andere politici en medewerkers van de gemeente Amsterdam.

Een aantal van onze beleidsmedewerkers heben met de gemeente de bijeenkomst uitgedacht en de taken verdeeld. De gemeente zorgde voor de locatie, de deelnemers en de dagvoorzitter. Wij hebben de oudere Amsterdammers gezocht en hen voorbereid op de gesprekken. Een mooie co-productie van Cliëntenbelang Amsterdam en de gemeente. 

Het doel van de bijeenkomst was de oudere Amsterdammer een stem te geven en de beleidsmaker inzicht te geven in wat de veranderingen in de zorg voor hen zal betekenen .

  • Wat hebben zij nodig om zich te kunnen blijven redden?
  • Hoe zelfredzaam zijn ouderen die zorg of ondersteuning nodig hebben? 

In vijf groepen gingen de aanwezigen tweemaal uiteen, waarbij de ambtenaren met volle aandacht luisterden naar de verhalen van de ouderen. 

Goede zorg

Het ging over wat belangrijk is in de zorg die er nu is.

“Goede mensen die hart hebben voor hun vak zijn belangrijk, en dan niet elke keer een ander, maar een bekend gezicht.”

De oudere Amsterdammers hebben ervaren dat dit niet altijd vanzelfsprekend is. Ze vertellen over ‘hulp’ die stap voor stap gecoacht moeten worden, wat veel energie kost.

“Als je hulp krijgt, krijg je er een probleem bij.”

Ze vertellen ook over organisaties die het rooster niet zo kunnen krijgen dat een vaste ‘hulp’ langs komt. Maar ze vertellen ook positieve ervaringen en leggen uit waarom de zorg op deze manier zo fijn is. 

Mantelzorg

Het ging ook over zorgen voor een partner die steeds verder achteruit gaat. Maatwerk is dan belangrijk.

“Ik weet zelf dondersgoed waar hulp welkom is, maar het geregeld krijgen is niet gemakkelijk.”

De mantelzorger heeft zelf ook ondersteuning nodig. Genoemd worden respijtzorg, een luisterend oor en goede informatievoorziening. 

Rondkomen

Met het oog op de veranderingen ging het ook over zorgen over de financiën.

“Sinds 2006 zijn mijn kosten voor de zorg verdubbeld, ik heb mijn kasboek erbij gepakt. Ik kan nu al niet meer zomaar ergens wat drinken, moet zuinig aan doen. Ik weet niet wat ik moet als ik nog meer zelf moet betalen”

Snel inzicht in wat er financieel verwacht kan worden, is dan ook van harte welkom. 

Buren en familie om hulp vragen

Er wordt veel nagedacht over de participatiesamenleving. De boodschap dat er meer door het eigen netwerk gedaan moet worden, is bij de ouderen binnen gekomen.

“Ze zeggen dat de buren en kinderen meer moeten doen, maar die hebben ook hun eigen leven.”

De ouderen blijven optimistisch. Het heeft geen zin om nu al op de zaken vooruit te lopen.

Conclusie

Al met al was het een bijeenkomst die de beleidsmakers bij zal blijven bij het uitwerken van de Wmo. Zoals Marianne Volkers, manager voor het gemeentelijke programma AWBZ naar Wmo, ter afsluiting zei:

“Ik ben, net als de anderen, ontroerd door de verhalen. Ik hoor er levenslust en energie in, en dat vind ik heel knap. Maar ik zie ook hoe lastig het u wordt gemaakt. Het is goed dat u uw verhaal doet, zodat u laat zien dat het niet alleen om structuren gaat, maar ook om de menselijke maat en andere zaken die je niet in structuren kunt vatten.” 

 

terug naar het nieuws overzicht »

 

Deel dit artikel