Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

21 september 2012

Ouderen op pad voor betere ouderenzorg

In september zijn Cliëntenbelang Amsterdam en Publicarea het project 'Cliënten waarderen, de ouderenzorg in Amsterdam bekeken' gestart. Doel van deze aanpak is om cliënten en cliëntvertegenwoordigers actief te betrekken bij het verhogen van de kwaliteit van zorg. Speciaal hiervoor opgeleide ouderen bezoeken zorginstellingen in Amsterdam. Daarnaast vindt in een aantal van deze instellingen een zorgschouw plaats met een gemengd samengestelde groep.

 

Het project is een onderdeel van de Bestuursambitie Langdurige Ouderenzorg 2012-2014. Hierin hebben wethouder Eric van der Burg (Zorg), zorgaanbieders, Achmea en Cliëntenbelang Amsterdam de ambitie vastgelegd om de kwaliteit van de ouderenzorg en het welbevinden van de cliënten te verbeteren.

 

 

Bezoeken aan zorginstellingen

De opgeleide ouderen bezoeken met de projectleider een twintigtal zorglocaties. Zij nemen zaken als leefbaarheid, voeding, communicatie, bejegening en dagbesteding onder de loep en praten daarover met de bewoners. Zij letten vooral op wat goed gaat en delen de inzichten met de betreffende cliëntenraden. De insteek van de bezoeken is om het management van de instellingen te inspireren: ‘Dat is daar zo geregeld of wordt zo gedaan, daar kunnen we hier ook wat mee’.

 

Zorgschouwen

De methodiek ‘Zorgschouwen’ is ontwikkeld door Publicarea. Bij deze methodiek kijkt een gemengde groep van bewoners, naasten, personeel, management, maar ook buurtbewoners, gemeente en organisaties uit de buurt naar mogelijke verbeteringen in de leefomgeving. Gestart wordt op vijf locaties in Amsterdam.

 

De uitkomsten van de schouwen en bezoeken worden gebundeld als geheel van aansprekende voorbeelden. Zij vormen samen een inspirerend overzicht van succesvolle manieren om op stedelijk niveau de kwaliteit van de intramurale ouderenzorg te verbeteren. Het overzicht dient als hulpmiddel voor cliëntenraden en managers van de zorginstellingen om binnen hun organisatie verbeteringen door te voeren.  

 

                                                                                                                                                                    Terug naar het nieuwsoverzicht »

 

Deel dit artikel