Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

24 november 2025

Ouders én bestuurders: het moet echt anders

Op 29 oktober jl. kwamen 13 bestuurders van de coalitie Jeugd & Gezin van Amsterdam Vitaal & Gezond bijeen. Niet om beleidsmatige gesprekken te voeren, maar om te luisteren naar 4 ouders die hun persoonlijke ervaringen deelden over de uitdagingen in de opvoeding en zorg voor hun kinderen. Deze gesprekken waren het vervolg op het onderzoek van ons Centrum voor Cliëntervaringen 'Zorg in het alledaagse leven'. Veertig ouders vertelden hiervoor hoe zij steun ervaren in moeilijke tijden en wat nodig is voor een sterke ondersteunende omgeving.

 

Pijnlijk en motiverend

De ervaringen van de ouders maakten veel los bij de bestuurders: 'Pijnlijk, schrijnend en motiverend.' Zij benadrukten de noodzaak om gezamenlijk de knelpunten structureel aan te pakken. Ook realiseerden velen hoeveel doorzettingsvermogen het vraagt voor ouders om passende steun te krijgen en hoe deze situaties ieder gezin kunnen raken.

 

Thema's

Er kwamen tijdens de gesprekken verschillende thema's duidelijk naar voren:

 

Discriminatie
Ouders ervaren ongelijkheid in behandeling, bijvoorbeeld vanwege emotionele reacties of uiterlijke kenmerken zoals het dragen van een hoofddoek. Een moeder vertelde dat haar ex-man sneller werd geloofd dan zijzelf, doordat ze sneller emotioneel reageerde.

 

"Discriminatie raakt me: je staat zo al met 10 - 0 achter als je zo bejegent wordt." (Uitspraak van een bestuurder)

 

Toegang tot scholing en ondersteuning
Ouders krijgen moeilijk passende scholing, opvang en hulpmiddelen, vooral voor kinderen met een lichtere of zwaardere beperking. Scholen zouden bijvoorbeeld geen kinderen moeten weigeren, voordat er een alternatief is.

 

Bureaucratie
Ouders raken gefrustreerd over langdurige procedures, zoals bij het aanvragen van voorzieningen vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Echt moeten strijden voor een grotere rolstoel voor je zoon of dochter, die eerst wordt afgewezen en pas na een bezwaarprocedure wordt toegewezen.

 

Het beleid of regels zijn belangrijker dan wat iemand nodig heeft. Bestuurders gaven aan een verantwoordelijk te hebben in hoe het beleid wordt uitgevoerd en er ruimte moet zijn om in te kunnen spelen op de specifieke situatie.

 

Grenzen van een netwerk
Veel ouders voelen zich alleen in hun strijd. De bestuurders gaven aan zich te realiseren dat het terugvallen op een netwerk bij langdurige moeilijkheden niet zo vanzelfsprekend is als vaak wordt gedacht. Bij langdurige hulp worden de grenzen van het netwerk snel bereikt.

 

Passende hulpverlening
Goede bedoelingen van professionals sluiten niet altijd aan bij de behoeften van ouders. De ouders pleitten daarom voor rust en ruimte om echt open naar hen te kunnen luisteren. Ouders willen het liefst een persoon die naar het hele gezin kijkt en helpt bij de zorg en ondersteuning verkrijgen die nodig is. Op deze manier blijven ouders regie houden.

 

"Het is jouw baan, maar het is mijn leven." (Uitspraak van een ouder)

 

Vervolgstappen en vertrouwen

De gesprekken hebben geleid tot 3 duidelijke vervolgstappen:

  • Oprichting van een ouderraad
    Wij gaan een ouderraad oprichten die structureel meedenkt over verbeteringen in de ondersteuning van ouders in kwetsbare situaties.
  • Start van proefprojecten
    We bekijken inmiddels bij welke lopende programma’s, projecten en initiatieven in de wijken we kunnen aansluiten. Of we kunnen starten met kleine acties die voortkwamen uit de gesprekken met ouders en professionals.
  • Voortzetten van het onderzoek
    Met de de coalitie Jeugd & Gezin blijven we de proefprojecten en acties met actieonderzoek ondersteunen om zo structureel - met de ouders - te werken aan verbeteringen in de uitvoering van beleid en de onderlinge samenwerking.

 

Waardevol

Zowel ouders en bestuurders vonden het heel waardevol om - onder onze begeleiding - direct met elkaar in gesprek te gaan. Thema’s als discriminatie, bureaucratie en het gebrek aan passend aanbod kwamen scherp naar voren, maar er was ook hoop en vertrouwen in de bereidheid om écht iets te veranderen. De kracht van deze gesprekken lag in het luisteren naar elkaar en het delen van verhalen die voortkomen uit een grotere groep ouders.

 

En gelukkig gaat er ook veel goed. Dat er dingen beter moeten, daarover is iedereen het eens. En de vervolgacties wekten het nodige vertrouwen op: er zullen dingen in positieve zin veranderen.

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel

 

 

 

De bestuurders die deelnamen aan de gesprekken waren afkomstig uit het jeugd-, zorg- en sociaal domein binnen de coalitie Jeugd & Gezin, onder andere afkomstig van MEE, Gezondheidscentra Amsterdam Zuidoost & Diemen (GAZO), GGD, Arkin en het Ouder- en Kindteam (OKT).

 

Lees ook de samenvatting van het onderzoeksrapport 'Zorg in het alledaags leven' (PDF)