Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

28 juni 2022

OV-safari voor ambtenaren

Ervaringsdeskundigen maakten op 31 mei met 3 groepjes ambtenaren van de gemeente een reis met het Openbaar Vervoer. De ambtenaren hebben allemaal ‘vervoer’ in hun takenpakket. Eric Groot Kormelink, onze beleidsmedewerker Mobiliteit: “We gaan dit nog veel vaker doen. Bewustwording over toegankelijkheid creëren is heel belangrijk, al is het jammer dat je het elke keer opnieuw moet uitleggen.”   

 

Eric GK tijdens OV safari op 31 mei 2022 2.jpgEric: “Een OV-safari levert meestal geen echte voorstellen voor verandering op. Maar wanneer toegankelijkheid op een later moment aan de orde komt, kunnen de mensen betere beslissingen nemen omdat ze meer kennis hebben.”

 

Shared space

Onze beleidsmedewerker Toegankelijkheid Petra Huidink is blind en maakte een route van De Jodenbreestraat naar Noord, met het pontje. Ze kon op deze route heel goed laten zien, waarom de meeste blinden en slechtzienden liever niet meer met de pont naar Noord gaan.

 

De zogeten 'shared-space inrichting' (gedeeld ruimtegebruik) achter het Centraal Station maakt dat onmogelijk. Er zijn in deze opzet geen aparte voet- en fietspaden meer. Dit betekent dat je heel goed moet kunnen kijken om je veilig een weg te banen naar de overkant.  

 

Lastig overstappen

Sherry Jae liet de ambtenaren zien hoe lastig het voor haar is om over te stappen op station Zuid, van metro naar bus. Zij gebruikt een handbewogen rolstoel en moet enorme afstanden overbruggen; lange perrons en een groot plein. Dit kost haar veel energie. 

 

Ervaringen delen

Om ons werk goed te kunnen blijven doen, horen we van zo veel mogelijk Amsterdammers of bezoekers van de stad, hoe ze het Openbaar Vervoer ervaren. U kunt u ervaringen met ons delen via dit e-mailadres:

toegankelijk@clientenbelangamsterdam.nl.  

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel