Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

29 maart 2013

Partnerschap tussen cliënten en professionals, het werkt!

Cliënten in staat stellen zelf een verbeteragenda te ontwikkelen en deze mét de professionals uit te voeren. Dat was het doel van het PARTNER-project, dat begin dit jaar is afgerond. Cliëntenbelang Amsterdam maakte deel uit van het projectteam. Belangrijkste conclusie? Het is haalbaar om binnen verschillende instellingen en met verschillende doelgroepen met de PARTNER-interventie aan de slag te gaan. Dus ook met dementerenden en cliënten met communicatieve of sociale beperkingen.

 

Vier Amsterdamse zorginstellingen hebben een jaar lang gewerkt met de PARTNER-interventie. De verbeteringen die cliënten voorstelden waren heel praktisch, zoals nieuwe stoelen in het restaurant of het beter welkom heten van nieuwe bewoners. De verbeteringen hadden ook betrekking op minder tastbare zaken, zoals de communicatie. Door betere communicatie worden bewoners meer betrokken bij de gang van zaken in hun instelling, en krijgen ze invloed op het beleid.   

 

Leerpunt

Eén van de leerpunten is dat professionals eerder bij het verbeterproces moeten worden betrokken. Zo kunnen zij ook tijdig hun bijdrage leveren aan de voorstellen van de cliënten. De facilitator, die elke interventie begeleidt, speelt een belangrijke rol bij het ondersteunen van het groepsproces van de cliënten. Hij kan een dialoog tot stand brengen tussen cliënten en professionals, waardoor het PARTNERschap kan ontstaan.  

 

Impressie van een cliënt

Zeggenschap bevordert de zingeving en vergroot de eigenwaarde van cliënten. Eén van de deelnemende cliënten vertelt dat hij vroeger als jongetje een droom had, namelijk piloot worden. Helaas werd hij veertien jaar geleden ernstig ziek en kwam in een rolstoel terecht. Zijn droom viel in duigen. Ondertussen doet hij andere dingen die hij leuk vindt. Hij noemt daarbij ook het PARTNER-project. Deelname hieraan betekent veel voor hem. Hij zegt: "Ik heb een nieuw doel, nieuwe kansen."

 

Een omslag in denken

Beleidsmedewerker Cliëntenbelang Herman Klein Tiessink: “Niet alleen voor cliënten, maar ook voor de medewerkers, de professionals, is dit project heel zinvol. Naast de cliënt gaan staan, luisteren en faciliteren vraagt een omslag in het denken van medewerkers en daarmee ook van de hele instelling. Deze werkwijze verdient een vervolg en zou voor iedere instelling regulier beleid moeten zijn. Wij zullen ons hier zeker hard voor blijven maken.”

Terug naar het nieuwsoverzicht »

 

Deel dit artikel