Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

25 juli 2013

Pb-GGz-partijen tekenen verklaring crisiskaart

Partijen in de GGz willen zelfmanagement en eigen regie van cliënten versterken, ook in geval van crises. Mede daarom hebben zij een gezamenlijke verklaring ondertekend waarmee zij het gebruik van een crisiskaart willen bevorderen. Een crisiskaart draagt de cliënt bij zich en is een klein persoonlijk document waarop staat hoe zorgverleners, omstanders en naasten kunnen (be)handelen als er een (psychische) crisis optreedt. Ook bij Cliëntenbelang Amsterdam kunnen mensen terecht voor de Crisiskaart.

Bijvoorbeeld bij een paniekaanval of een psychose. Op dat moment kan een cliënt immers te zeer van streek zijn om duidelijke informatie te geven. Door een juiste bejegening, zorg en praktische hulp of medicatie kan een crisiskaart helpen erger te voorkómen. Zo is het een instrument dat bijdraagt aan goede zorg wanneer zich toch een crisis voordoet.

Het Landelijk Platform GGz, GGZ Nederland, de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie (NVvP), Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland Sociaal Psychiatrisch Verpleegkundigen (V&VN SPV) hebben 19 juli jl. de verklaring ondertekend. Zo staat erin dat:

  • Het basisdocument crisiskaart wordt gebruikt bij de ontwikkeling van relevante/nieuwe richtlijnen en normenkaders. In dit document staat: wat een crisisplan/crisiskaart is, wat de kenmerken van een crisisplan/crisiskaart zijn en voor wie een crisisplan/crisiskaart bedoeld is.
  • Het wenselijk is om de doelgroep van een crisiskaart preciezer te omschrijven (daar kunnen de richtlijnen bij helpen).
  • Kwaliteitsbehoud en –ontwikkeling van (ervarings)deskundige consulenten crisiskaart belangrijk is. Deze consulenten staan cliënten bij in het opstellen van hun persoonlijke crisiskaart.
  • Een adequate en structurele financiering van een crisiskaart wenselijk is. GGz Nederland en ZN hopen uiterlijk per 2015 met een werkbare oplossing te komen.

Klik hier voor het gehele persbericht.

Meer weten?

Wilt u meer weten over de Crisiskaart? Is de Crisiskaart misschien iets voor u? [link3471]Klik dan hier[/link]. Of bel op (020) 75 25 100 of stuur een e-mail naar crisiskaart@clientenbelangamsterdam.nl

 

terug naar het nieuws overzicht »

 

Deel dit artikel