17 december 2020

Problemen door coronacrisis? Laat ons weten wat u meemaakt!

De coronacrisis duurt inmiddels 9 maanden. Door de komst van een vaccin lijkt het einde van de crisis heel langzaam maar zeker in zicht. Voor velen van u hebben de maatregelen vergaande gevolgen gehad. En nu nog. Door bijvoorbeeld het verplichte thuisblijven is de eenzaamheid onder mensen toegenomen. Of hebben mensen niet de zorg gekregen die nodig was. Om er achter te komen hoe het met de kwetsbare Amsterdammers gaat, hebben wij nog steeds ons meldpunt. We roepen Amsterdammers daarom op om hun ervaringen met ons te delen over hun problemen en verwachtingen.  

 

U kunt ons mailen via meldpunt@clientenbelangamsterdam.nl of bellen naar (020) 57 77 999 (tijdens werkdagen van 10.00 - 16.00 uur).

 

Vragen rond vaccinatie

De komende maanden zullen veel mensen vragen hebben over het vaccinatiebeleid. We willen daarover ook heel graag horen hoe u daarin staat. Die informatie kunnen we bijvoorbeeld delen met belangenorganisatie Ieder(in) voor een aanstaande van de publiekscampagne ​​​​​. Daarvoor is het belangrijk dat de informatie duidelijk en toegankelijk is. 

 

Praktische en psychische gevolgen

Cliënten ontvangen op dit moment minder ondersteuning, zien hun hulpverleners niet meer persoonlijk maar alleen nog digitaal of krijgen tijdelijk helemaal geen ondersteuning. Naast praktische gevolgen heeft het verplicht thuisblijven ook psychische gevolgen.  Zoals eenzaamheid en weinig ontspanning en beweging, waardoor mensen zich eerder somber en angstig voelen.  

 

Waar loopt u tegenaan?

Bent u cliënt of beroepskracht in de zorg? Deel vooral uw zorgen bij het meldpunt. Over uw dagelijks leven, uw welzijn en de zorg die u krijgt of levert. Wij kunnen waarschijnlijk niet meteen een oplossing bieden. Maar we gaan ons best doen om een oplossing te vragen bij de organisaties die dat wel kunnen.


En natuurlijk kunt u ook mooie initiatieven melden die ontstaan zijn sinds de coronacrisis.  Goede oplossingen vanuit de zorg of onverwachte hulp van bewoners of vrijwilligers.

 

Voorbeelden van meldingen

De volgende meldingen zijn tot nu toe al bij ons binnen gekomen:

  • De thuiszorg die niet meer (zo vaak) langs kan komen, waardoor de zorg neerkomt op de schouders van de mantelzorger.
  • Problemen met de zorg voor een gehandicapt kind of een demente partner, nu de dagbesteding dicht is.
  • Geen contact meer mogelijk met een volwassen kind in een woonvoorziening.
  • De huishoudelijke hulp komt niet meer, mijn huis vervuilt.
  • De tillift waar ik van afhankelijk ben, is kapot maar wordt niet gerepareerd.

 

Uw melding helpt!

Wij bundelen de meldingen en geven ze door aan gemeente, zorgkantoor of andere organisaties. Ook de landelijke Inspectie voor de Gezondheidszorg wil weten welke problemen mensen ervaren. Zij adviseren het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) over oplossingen die nodig zijn.

 

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel